Game of Thrones: Seizoen 1

De laatste tijd begin ik Game of Thrones helemaal het einde te vinden. Een jaar geleden keek ik het eerste seizoen, maar was er daarna mee gestopt. Laatst las ik de graphic novels  van deze serie en binnenkort ga ik beginnen met de boeken (JA ECHT, IK GA DIE DIKKE PILLEN LEZEN). Binnenkort kan je ook een recensie verwachten van een boek wat te maken heeft met de serie Game of Thrones en daarom besloot ik de serie weer op te gaan pakken. Game of Thrones seizoen 1, daar ging hij dan! Een serie vol geweld, tieten, incest, dood en verderf, magie en draken.

Voor de mensen die de laatste jaren onder een steen hebben geleefd, Game of Thrones speelt zich af in een magische wereld waar magie bestaat. De laatste paar eeuwen is dit veel minder geworden en de rust is wedergekeerd in Westeros. Nou ja, voor nu dan. De maatschappij heeft wat weg van de Middeleeuwen, koningen heersen over koninkrijken en er wordt gestreden om de troon. In Game of Thrones volg je vele koningsfamilies die over Westeros willen heersen.

Het seizoen begint al met wat spanning. In het Noorden blijken er angstaanjagende geesten te zijn die een grote dreiging vormen voor Westeros en die eeuwen geleden voor het laatst gezien waren. In Westeros was er nauwelijks gevaar, maar dit komt langzaam terug en in de loop van het seizoen zie je steeds meer dat magie echt aanwezig is en het niet zomaar bijgeloof is. Het wordt steeds duidelijker dat dit een fantasyserie is in plaats van een verhaal in een fictief land met een historisch tintje.

In Game of Thrones zitten vele personages en misschien is het in het begin wat moeilijk om alle namen en personen uit elkaar te houden, maar na een paar afleveringen zit je er al goed in en kan je met gemak alle personages in de koningshuizen verdelen. De acteurs spelen met veel energie en kracht, ze weten een uitstekend beeld te geven van Westeros en alle spanningen die het koningsleven met zich meebrengt. En probeer vooral geen favoriet karakter te hebben, want de ene na de andere personage kan komen te overlijden, de ene keer aan een ziekte, de andere keer door een bloeddorstige manier zoals moord. Mijn lievelingspersonage is Daenerys, aangezien ik het idee heb dat zij wel lang in de serie blijft hangen en daarnaast is ze een enorm knappe dame!

Voor de jonge kijkers is Game of Thrones niet bedoeld. Mensen met een zwakke maag zullen alle bloederige scènes niet geweldig vinden en je moet zeker niet te preuts zijn als het gaat om seksscènes, want dit komt vaak voor in deze serie. Ook thema’s die in de Middeleeuwen aan de orde waren, zoals bordelen, duels, incest en moord zijn aan de orde in dit eerste seizoen. Geen gezamenlijk familieprogramma dus!

Game of Thrones is al snel één van mijn favoriete series geworden. Het bevat (toenemende) fanytasy, goed acteerwerk (daarbij kunnen de heren genieten van Daenerys en de dames van Jon Snow), ruige scènes en een veel spannende gevechten. Ik ga snel door naar het tweede seizoen, want ik doe maar al te graag mee in dit spel der tronen!

Ben jij al begonnen aan Game of Thrones?