Gamerecensie: City Skylines – Nintendo Switch

Een jaar geleden zag ik gameplays voorbij komen van City Skylines, waarin je je eigen stad bouwt en rekening moet houden met vele praktische zaken. Ik ben zelf van de strategische games en het managen van een stad leek me een interessant concept, dus toen deze game in de uitverkoop was in de Nintendo eShop besloot ik hem te kopen voor de Nintendo Switch. Was het de aankoop waard en is een stad bouwen echt zo leuk als gedacht?

Bron: Nintendo

De video’s die ik vroeger keek waren van gamers die het spel speelden op de computer, terwijl ik de game speel op de Ninteno Switch. Hierdoor had ik wel wat gebreken aan de game waardoor ik soms niet vloeiend mijn gang kon gaan. Zo zijn de wat meer vloeiende wegen lastiger te maken in de Nintendo Switch, waardoor het lang kan duren voordat je een weg kan maken die je echt bevalt. Door geen muis maar je controller te gebruiken is het precies neerzetten van gebouwen of wegen moeilijker, dus dat moet je wel kunnen accepteren. De gameplay is voor de rest prima en de makers hebben goede aanpassingen kunnen maken zodat je het spel kan spelen, hoewel de graphics wat houterig worden naarmate je stad groter wordt. Zo had ik aan het begin van een stad nog wel details die ik kon zien, maar toen de stad groter werd vielen pixels sneller op als je eenmaal inzoomt.

Bron: Tinfoil

Het spel spreekt in principe voor zich: bouw wegen, bepaald wat er aan de wegen ligt (huizen, industrie of juist winkels) en als je stad eenmaal groter wordt, speel je nieuwe gebouwen vrij en zijn er steeds meer dingen waar je rekening mee moet houden. Vind een goede balans voor de vraag naar wijken in je stad, zorg voor elektriciteit en water en zorg op een later moment ook voor politie, de brandweer, gezondheidszorg en onderwijs. Bij bepaalde mijlpalen krijg je nieuwe opties om je stad te verbeteren, maar daardoor wordt het spel spelen complexer en moet je vaak oplossingen verzinnen voor problemen bij wijken die je op het begin maakte, maar die nu niet meer praktisch zijn. Het is een hoop gepuzzel (vooral wat betreft het verkeer dat enorm kan ophopen), maar dat maakt het spel wel uitdagend. Bij elke mijlpaal moet je weer strategische keuzes maken om je stad goed te laten werken, en als je van management houdt is dit een spel waar je je een paar uurtjes mee kan vermaken. Je kan na het bouwen van een grote stad altijd voor een lastiger terrein gaan zoals een koud gebied, waardoor je weer te maken kan krijgen met andere factoren waar je rekening mee moet houden in je stad. Na een paar uur spelen kan het spel wel wat eentonig worden, maar het bedenken van een goede infrastructuur voor je stad kan genoeg reden zijn om een nieuwe stad te bouwen en deze nog beter te laten lopen dan de vorige.

Nu zal ik nooit de volledige prijs willen betalen voor deze game, maar als hij in de aanbieding is, kan het een uitstekende aankoop zijn voor de strateeg onder ons. De Nintendo Switch zorgt voor wat nadelen wat betreft de game op de computer, maar desalniettemin kan het spel prima zijn voor een paar uurtjes vermaak en krijgt het voor mij een welverdiende 7.