Gamerecensie: Pokémon Sword & Shield: The Crown of Tundra

Pokémon Sword & Shield begon ik vorig jaar te spelen, en vond ik ondanks wat minpuntjes een erg leuke game waar we konden genieten van een nieuwe regio vol nieuwe Pokémon en een gedeelte die aanvoelt als een open wereld met online mogelijkheden. Na een paar maanden kwam The Isle of Armor uit, de eerste helft van een uitbreidingspakket waarin je een nieuw gebied kan verkennen. In oktober kwam de tweede helft ervan uit, waardoor je naar The Crown of Tundra kon gaan, een gebied vol sneeuw en nieuwe avonturen. Was dit tweede deel van de uitbreiding net zo leuk als de vorige?

Bron: Pokémon

In The Crown of Tundra kan je naar een gebied ten zuiden van Galar, waar er veel gebieden zijn vol kou, maar ook wat warmere gebieden. Samen met een bergbeklimmer en zijn dochter ga je op pad om dit gebied te verkennen, en krijg je opdrachten bij een dorp waar een bijzondere Pokémon je hulp nodig heeft. Ten eerste is het gebied ontzettend groot (misschien nog wel groter dan de vorige uitbreiding) en kan je jezelf een paar uur vermaken met het verkennen van alle hoeken en gaten in dit gebied. Halve doolhoven in grotten, meerdere paden en geheime plekken waar geheimzinnige tempels zijn. Na een paar uur weet ik nog steeds niet de weg, en er zijn nog genoeg Pokémon die ik nog kan vangen.

Bron: Pokémonunited

Het verhaal is wellicht iets warrig, helemaal door de legendarische Pokémon die met je communiceert. Deze queeste vond ik ietwat gek, maar uiteindelijk zijn er ook andere opdrachten waardoor je legendarische Pokémon kan vangen. Er valt genoeg te doen, er zit gelukkig genoeg verhaal in! Daarbij is er een grot waardoor je via raids een legendarische Pokémon kan vangen, waar er genoeg van zijn. Zo ben je nog wel even bezig, hoewel het misschien een tikkeltje jammer is dat legendarische Pokémon nu zo makkelijk te vangen zijn. Maar goed, ik vind het juist erg gaaf dat ik al deze Pokémon kan bemachtigen, want normaal zou je die keer op keer van verschillende spellen moeten overzetten. Ook zijn er wat kleine easter eggs en heb je weer nieuwe items, recepten en kledingen die je kan scoren. Ik heb er al flink wat uren erop zitten, maar het kan echt nog een tijd duren voordat ik naar mijn idee alles eruit heb gehaald.

Bron: Screenrant

De uitbreiding is echt de moeite waard, want voor 30 euro kan je twee nieuwe gebieden krijgen vol toffe opdrachten en nieuwe Pokémon, waar je ongeveer net zo veel uurtjes in stopt als de normale game. Er zijn nu gewoon meer Wild Areas en met nieuwe verhaallijnen en opdrachten kan je je weer lang vermaken. The Isle of Armor was al top, maar The Crown of Tundra weet ook de verwachtingen waar te maken! En nu wordt het uitkijken naar een nieuwe game (zoals een remake van Diamond/Pearl of een compleet nieuwe game), want ik hoop echt op meer open world mogelijkheden. Maar goed, de komende tijd ben ik in ieder geval te vinden in The Crown of Tundra!

Hoe vind jij deze nieuwe uitbreiding van Pokémon?