Gamerecensie: Super Mario 3D All Stars

Super Mario 3D All Stars is een collectie van drie oude Mario-games die verschenen voor de Nintendo Switch. Ik had vroeger een van deze drie spellen gespeeld en weet veel van de andere twee games, dus deze spellencollectie had ik gevraagd voor mijn verjaardag. Ik had geluk, want ik kreeg hem ook! Ik begon met het spelen van Super Mario Galaxy, ging erna door met Super Mario 64 en eindigde met Super Mario Sunshine. Hoe bevielen deze nostalgische games?

Bron: Nintendo.nl

Super Mario Galaxy neemt je mee op een ruimteavontuur met Mario, die samen met een Luma (een ster) andere sterren moet verzamelen. Je reist vele sterrenstelsels af op allemaal unieke planeten waarop je op originele en kleurrijke wijze levels speelt. Er is veel meer moeite gestopt in de verhaallijn dan andere games, omdat je gaandeweg het spel een verhaal leest over de magiër Rosalina met haar sterren. Ook zijn er verschillende soorten speciale levels te behalen, waarbij je levels opnieuw moet doen die uitdagender worden, en er zijn zelfs geheime sterren die je kan behalen door een unieke route die je niet zo snel kan vinden. Nu moet ik zeggen dat de moeilijkheidsgraad enorm meevalt (afgezien wat uitdagende levels), zo heb ik Bowser zonder al te veel moeite kunnen verslaan. Ik heb net net boven de 80 sterren gehaald en er is zelfs nog wat extra’s te bemachtigen als je alle 120 levels haalt, wat wel een flinke uitdaging is. Een ervaren gamer kan na iets meer dan 10 uur het spel uitspelen, maar als je iets meer tijd wil besteden kan je er makkelijk 30 uur aan kwijt. Deze Wii-game is mooi overgezet naar de Switch, een erg leuke aanwinst!

Super Mario 64 komt van de oude Nintendo 64 en is pure nostalgie voor vele gamers. De graphics zijn lachwekkend aangezien je soms de pixels kan tellen, maar dat maakt de game ook erg leuk. De levels zijn vaak nog vrij uitdagend en het verhaal is vrij simpel, maar het is wel leuk dat je het hele paleis van Princess Peach kan ontdekken. De gameplay is vaak wat houterig, zo is de a-knop (waardoor je met personages praat of borden leest) vaak niet te doen. De levels zijn qua uiterlijk nog vrij simpel, maar dat is te vergeven omdat de game zo oud is.

Bron: Entertainmentbusiness

Tot slot Super Mario Sunshine, welke verscheen op de Nintendo Gamecube. Deze game heb ik vroeger kapot gespeeld (en na 70 zonnen nog niet uitgespeeld), maar nu ga ik het wel doen op de Switch! In dit avontuur gaan Mario en Peach met alle Toads op vakantie, maar bij aankomst wordt Peach uiteraard weer ontvoerd. Samen met de F.L.U.X.X., een apparaat dat water kan spuiten, reis je het eiland af en probeer je vieze blubber door Baby Bowser weg te werken. Het is een lekker zonnig avontuur met genoeg opties waarbij je zonnen kan halen. Voor mij een heerlijk nostalgisch spel en ideaal om in de zomerstemming te komen!

Deze game is 60 euro en is in beperkte opgave te vinden als fysiek exemplaar (die op het moment van schrijven is afgeprijsd bij Bol.com, hoewel ik je aanraad om de game bij bijvoorbeeld de Gamemania te kopen nu fysieke winkels het zwaar hebben), maar de digitale versie is tot en met 31 maart te koop in de Nintendo eShop. Haal nog snel je exemplaar, want deze games zijn fantastisch zodat je je jeugd kan herbeleven, en drie games in een is ook erg goedkoop! Zie de digitale editie hier.

Welke game van de drie is jouw favoriet, welke heb je al gespeeld?