Mini-Recensies: De Studio Ghibli-films die in maart op Netflix kwamen

In februari kwamen er wat films op Netflix van Studio Ghibli, maar ook in maart en april verschijnen er films van deze Japanse animatiestudio. Ik heb de films die in maart uitkwamen op Netflix allemaal gezien, dus ik vertel je graag welke films de moeite waard zijn om te checken!

Nausicaä of the Valley of Wind (1984)

Dit is de film die ervoor zorgde dat Studio Ghibli opgericht kon worden, dus ook deze hoort bij de studio. Het is een verhaal over een meisje die leeft in een wereld waarin menselijke samenlevingen van elkaar gescheiden zijn door grote insecten. Nausicaä kan met de insecten praten en heeft er veel empathie voor, maar er is oorlog en er zijn mensen die veel kwaads in de zin hebben wat betreft de insecten. Niet helemaal mijn smaak (de film was ook iets te lang naar mijn idee), maar het laat wel een inspirerende vrouw zijn die laat zien dat oorlog nooit de oplossing is.

Princess Mononoke (1997)

Dit is een film over een prins die tijdens een gevecht met een agressief wezen is vervloekt. Hij reist naar het westen om naar een mythisch bos te gaan waar een bosgeest hem zou kunnen genezen. Bij dit bos is een dorp waarin een vrouw de leider is van deze beschaving en het bos langzaam vernietigt. Drie wolven en een meisje zijn hier fel op tegen. De prins ziet aan het begin de goede kant van het dorp, maar merkt ook dat de wolven hun bos beschermen. Een spannend verhaal waarin duidelijk wordt dat je niet moet aankloten met moeder natuur, maar hij was ook een tikkeltje langdradig, aangezien sommige stukken iets korter konden. Afgezien daarvan een erg indrukwekkende film!

My Neighbors the Yamadas (1999)

Een film over een familie waarin je een kijkje krijgt in het dagelijks leven van een oma, vader, moeder, zoon en dochtertje. Een hele fijne en simplistische tekenstijl (zachte kleuren, soort waterverf in de vorm van een strip), rustige momenten van het familieleven in Japan en karakters die lekker met elkaar kunnen botsen. Een beetje humor en telkens episodes waarin de familie worstelt met bepaalde dingen. Geen hoogstaand werk, maar wel mooi om bij weg te kijken.

Spirited Away (2001)

Spirited Away is een film die vele prijzen heeft gewonnen, en wat mij betreft erg terecht. Het is een heel bijzonder en veelzijdig verhaal met vele culturele referenties naar Japan. Misschien niet een film voor iedereen, aangezien het plot onvoorspelbaar is en wat wendingen voor Westers publiek vreemd kunnen zijn, maar de animatie is erg goed gedaan en het verhaal is grappig, creepy en hartverwarmend.

The Cat Returns (2002)

Wanneer een Japans schoolmeisje een kat op straat redt, wordt ze geadoreerd door vele katten, die met haar praten en zeggen dat ze naar het koninkrijk der katten mag. Als ze eenmaal wordt meegenomen door de katten, heeft de koning van de katten een plannetje voor haar, maar dat is niet een plan dat ze leuk vindt! Een erg vermakelijke film voor kattenliefhebbers, maar niet het meest fantastische werk van Ghibli.

Arrietty the Borrower (2010)

Arrietty is een klein mensje die is verstopt in een huis, samen met haar vader en moeder. Ze moet niet gezien worden door de familie die er woont, maar ze krijgt een vriendschap met de jongen in het huis, die erg ziek is. Heel leuk om te zien hoe kleine voorwerpen zoals een pin of tape heel nuttig kunnen zijn voor kleine mensen, maar het verhaal was niet bijster spectaculair. Wel een erg mooie tekenstijl en hoewel ik de jongen (Sho) niet heel uitgewerkt vond, was de band tussen hem en Arrietty heel prettig.

The Tale of Princess Kaguya (2013)

Een prachtig verhaal met watercolour over een bamboehakker die een meisje vindt uit een plant, die snel opgroeit en komt te wonen bij de bamboehakker en zijn vrouw. De wending in het verhaal richting het einde vond ik wat apart, maar het verhaal is ontzettend mooi, viert het leven en is ook nog eens op simplistische wijze gemaakt. Zeker een meesterwerk!

Dit zijn de Ghibli-films van maart, welke zijn jouw favoriet? Ik kijk in ieder geval uit naar 1 april, dan kan ik weer wat nieuwe films bekijken!