One Punch Man

Af en toe heb ik echt veel zin om anime te kijken. Deze Japanse series kunnen mij soms enorm fascineren. De geweldige tekenstijl, de spectaculaire actiescènes, de soms wat debiele stukjes, anime kijk ik graag op zijn tijd. Laatst keek ik in een flinke bingewatch de anime One Punch Man, bestaande uit 12 afleveringen. Deze serie werd me al vaak aangeraden door mijn neefje, vrienden en Aniway Magazine en ik ben ontzettend blij dat ik One Punch Man een kans heb gegeven!

Saitama besloot op een dag om een held te worden. Na dagelijkse training werd hij zo sterk, dat zijn haar uitviel. Hij gaat nu door het leven als One Punch Man, de superheld die zijn vijanden binnen letterlijk één punch kan uitschakelen. Deze held is op zijn sterkst en komt Genos tegen, een superheld die maar al te graag van Saitama wil leren. Beide superhelden melden zich aan bij het Heldenverbond, een organisatie van superhelden die ook hun eigen ranking hebben om te bepalen wie de beste held is.

Vanaf de eerste aflevering kon ik al enorm lachen om de geniale humor in de anime, maar kon ik ook genieten van de geweldige actie. Dit is een echte superheldenserie waarbij je eens een held volgt die niet sterker dan worden dan hij al is. Saitama heeft al de top van zijn kracht bereikt en is gefrustreerd dat hij zo makkelijk zijn vijanden kan uitschakelen. Zelfs gigantische monsters maken geen kans! Ik vond deze invalshoek heel origineel, maar naast de fysieke sterke kant van Saitama is hij op emotioneel niveau nog wat laag. Hij weet nog niks van het Heldenverbond en de hele wereld achter superhelden en maakt zich zorgen om de meest kleine dingen in het leven, zoals de kortingsacties die maar voor korte tijd in de supermarkt te vinden zijn. Saitama weet echt op komische wijze je respect te krijgen, nog maar te zwijgen over de andere superhelden die je voorbij ziet komen in de anime!

De tekenstijl vond ik ook erg knallend. De tekenaars hebben veel aandacht geschonken aan de actie en de juiste invalshoeken om op de meest epische wijze gevechten te laten zien. Saitama heeft ook meerdere gezichtsuitdrukkingen waarmee zijn emoties goed overkomen. Het kleurgebruik is lekker fel en weet je zeker vast te pakken. Ook de afslachting van sommige slechteriken kan soms met de meest walgelijke details worden geïllustreerd, fantastisch!

Hoewel Saitama een ijzersterke superheld is, bleef de spanning van het verhaal er wel in. Hij kan zijn vijanden met één stomp uitschakelen, maar vaak genoeg had ik geen idee of hij daadwerkelijk de vijand te slim af kon zijn. Zeker als Saitama samen met anderen is, weet je nooit hoe de uitkomst zou zijn. Dat maakte de serie nog steeds interessant, want ik wist echt nooit wat er precies zou gaan gebeuren! Die twaalf afleveringen gingen ook als een razende voorbij. Ik kan niet wachten op het volgende seizoen! Misschien in de tussentijd de manga maar even lezen om niet al te ongeduldig te raken…

Heb jij One Punch Man al gekeken?