Recensie: 3PAK 2018

Voor de Literatour wordt er jaarlijks een 3PAK gemaakt, een verhalenbundel van drie schrijvers in het teken van de boekenweek voor jongeren. Dit jaar hebben de auteurs Raoul de Jong, Nhung Dam en Tim Hofman korte verhalen geschreven. Dit boekje is gratis op te halen bij je school, bibliotheek of boekhandel, dus uiteraard moest ik ook deze verhalenbundel in huis halen. De vorige 3PAKs vond ik erg leuk, dus ik was erg benieuwd naar de verhalenbundel van dit jaar!

De bundel begint met het verhaal van Raoul de Jong. Dit verhaal heet Jaguarman en gaat over Raoul (de auteur zelf) die een verslag schrijft over de amazone in Suriname. Hij is namelijk op zoek naar een bijzonder dier, helemaal omdat het een verbinding heeft met zijn roots uit Suriname (zijn vader is Surinamer en heeft hij maar een paar keer in zijn leven ontmoet). Ik vond het verhaal erg prettig lezen, het voelde echt alsof ik me waande in het natuurgebied van Suriname. Het einde vond ik ook fijn en hoewel het geen diepe indruk op mij heeft achtergelaten, vond ik het een aangenaam verhaal en een mooi begin van deze verhalenbundel.

Dan hebben we het verhaal van Nhung Dam, over een meisje dat auditie doet voor een toneelschool. De hoofdpersoon vertelt veel over haar verleden, vooral over een tragische gebeurtenis van haar broer. Dit verhaal was al een stuk harder, Nhung Dam heeft echt een stoere schrijfstijl zonder enige schaamte. Je duikt je echt in het hoofd van deze ietwat rebelse puber en de ontknoping voelde ook aan als een schok. Het was zo intens om een personage op zo’n korte tijd zo goed te leren kennen, erg indrukwekkend!

Tot slot hebben we het verhaal van Tim Hofman, waarbij je vanuit meerdere perspectieven meer te weten komt over een situatie van een oude man en zijn vrouw. In het begin weet je haast niet waar dit verhaal heen gaat. Wat hebben al deze personages met elkaar te maken? Beetje bij beetje begin je te begrijpen hoe de situatie in elkaar steekt. Die laatste pagina’s… WHAT… THE… F***! Dit verhaal zorgt ervoor dat je je haast verloren voelt, wat dit verhaal erg geslaagd maakt.

De opbouw van deze 3PAK is ontzettend sterk. Je begint vrij rustig, terwijl je door de verhalen heen toewerkt naar een mindfuck van een verhaal. Dit wil niet zeggen dat het ene verhaal beter is dan de ander. Elk verhaal heeft wat unieks en is op zijn eigen manier erg goed. Deze 3PAK vind ik dan ook zeker weer een succes en ik hoop dat ook jij deze verhalenbundel gaat oppakken! Ik denk zeker dat deze frisse en originele verhalen jongeren meer aan het lezen kunnen krijgen, iets wat alleen maar aangemoedigd zou moeten worden!

Heb jij de 3PAK van dit jaar al gelezen?