Recensie: 3PAK 2019

Titel: 3PAK

Auteurs: Margje Woodrow, Joost Klein & Karin Amatmoekrim

Genre: Young Adult

Bladzijdes: 64

ISBN: 9789059655096

Margje Woodrow, Joost Klein en Karin Amatmoekrim zijn de drie schrijvers van de Boekenweek voor Jongeren 2019, waarbij drie korte verhalen zijn gebundeld in dit boekje.

De boekenweek voor jongeren heb ik helaas niet heel erg meegemaakt vanwege studie, werk en meer, maar er waren genoeg verschillende evenementen die de boekenweek voor jongeren vierden. De 3PAK is een jaarlijkse verhalenbundel van drie auteurs die jongeren hopelijk enorm aanspreken, welke je gratis kan ophalen bij boekhandels, bibliotheken en zelfs middelbare scholen. De vierde bundel alweer, was deze me net zo goed bevallen als de vorige 3PAKs?

Margje Woodrow schreef Exposure, een verhaal over drie middelbare scholieren die stiekem filmpjes en foto’s maken van hun leraren en deze posten op Instagram. Hierdoor maken ze leraren enorm belachelijk en als eenmaal hun account wordt gevonden, moeten ze bepalen of ze zichzelf aangeven of niet. Gwen, Toby en Sena zijn al snel geloofwaardige jongeren en ik denk dat dit boek uitstekend kan zorgen voor leesbevordering. Margje Woodrow is alleen een auteur die voornamelijk bekend staat onder de jongere YA-groep, maar dit is aan de andere kant juist een manier om jongeren zo makkelijk te bereiken.

Joost Klein is ook iemand die veel jongeren kan bereiken, hoewel ik zijn verhaal wat wisselend vond. Je volgt zijn avonturen tijdens een avondje stappen in Berlijn vol alcohol, seks en meer, maar ik vond het verhaal weinig pit hebben. Het einde vond ik wel grappig, maar ik betwijfel alleen of dit verhaal heel aantrekkelijk wordt gevonden door jongeren.

Tot slot Echo, waarin een meisje verliefd wordt op een ander meisje in de klas, waar ze haast een obsessie voor krijgt. In het begin wist ik niet helemaal welke kant dit verhaal op ging, maar het einde vond ik best mooi en gaf meerdere lagen in het verhaal. Ik wist eerst niet zeker of dit verhaal veel kracht kon bevatten, maar uiteindelijk had dit verhaal meer inhoud dan ik had verwacht.

Deze 3PAK liet weer diverse verhalen zien die jongeren hopelijk goed kunnen aanspreken, want ik hoop zo dat jongeren meer aan het lezen gekregen worden. Het verrijkt je wereld en als leraren meer open staan voor YA-verhalen op de leeslijst, denk ik dat jongeren zo ook langzaam literatuur kunnen gaan lezen, maar dan op een geleidelijke wijze. Deze drie auteurs vind ik in ieder geval een mooie combinatie voor deze boekenweek, ik ben nu al benieuwd naar de volgende auteurs!

Hoe vind jij de 3PAK van dit jaar?