Recensie: 3PAK 2020

Titel: 3PAK (2020 editie)

Auteurs: Daniëlle Bakhuis, Pepijn Lanen & Floor van het Nederend, Johan Fretz

Genre: Young Adult

Bladzijdes: 64

ISBN: 9789059655348

De 3PAK is een jaarlijkse bundel van drie verhalen die bedoeld zijn voor de Boekenweek voor Jongeren. Deze bundel kan je gratis ophalen bij boekhandelaren, bibliotheken en zelfs op je school! Op deze manier kunnen jongeren op een toegankelijke wijze kennis maken van lezen. Hoe zou deze bundel zijn? Ik las het boek meteen op de eerste dag van de Boekenweek voor Jongeren, en ik heb er zeker van genoten!

De bundel begint met De Virgin van Daniëlle Bakhuis, een verhaal dat zich afspeelt in de wereld van De Executie. In deze toekomstige wereld zijn er televisieprogramma’s die erg heftig zijn, zoals een tv-show waarin een meisje haar maagdelijkheid aanbiedt. Hannah had een mooi droombeeld bij het vinden van haar ideale man, maar ze merkt dat het programma duisterder is dan verwacht. Dit verhaal laat goed zien hoe realityshows erg gevaarlijk kunnen zijn, en het maakt hopelijk veel jongeren nieuwsgierig naar de andere boeken van Daniëlle, want die zijn ijzersterk! De schrijfstijl van Daniëlle Bakhuis is erg pakkend en is een goede starter voor deze bundel.

Dan door met De afzat-knalavonturen van Faber Wilhelm, een graphic novel gemaakt door Pepijn Lanen en Floor van het Nederend. Dit gaat over een ridder die wakker wordt met een flinke kater. Een hele bijzondere manier van het brengen van een verhaal, leuk dat er een graphic novel wordt toegevoegd aan deze bundel! Ikzelf vond het verhaal wel erg apart, maar het heeft ook wel wat komisch. Het was erg absurd en het einde was erg willekeurig, maar ik denk dat het wel veel jongeren kan aanspreken.

Tot slot Naar Mancora van Johan Fretz, waarin Benji een reis maakt door Zuid-Amerika en verliefd wordt, waardoor hij een opdracht krijgt om een hele gevaarlijke trip te maken. Ik had hier best veel mee, aangezien je veel kijkt in het hoofd van de hoofdpersoon. Hij gaat op reis om even uit zijn normale leven te stappen (er wordt ook gehint naar een burn-out) en zijn reis maakte me erg enthousiast om (hopelijk na deze pandemie) een mooie reis te plannen. De personages waren intrigerend en het einde toverde een glimlach op mijn gezicht.

De 3PAK is dit jaar weer ontzettend divers en weet van een spannend verhaal over te gaan op wat abstracts, terwijl de bundel eindigt met een interessant verhaal over een bijzondere reis. Ik denk dat deze bundel weer veel jongeren kan inspireren, deze leeftijdsgroep zou veel meer mogen lezen! Heb jij deze bundel nog niet in huis? Ga dan snel naar je bibliotheek of boekhandel en haal hem snel in huis!