Recensie: A Darkling Plain (Mortal Engines #4)

Titel: A Darkling Plain (Mortal Engines #4)

Auteur: Philip Reeve

Vertaling: Annemarie de Vries

Genre: Dystopia, Science Fiction, Young Adult

Bladzijdes: 493

ISBN: 9789000365368

Londen is veranderd in een radioactieve ruïne, maar Tom en Wren gaan op een missie om Londen te bezoeken. Hier zou de oplossing kunnen zijn waardoor de oorlog aan zijn einde kan komen, maar zijn ze wel op tijd? Hester komt in contact met een grote vijand die van plan is om de hele mensheid te vernietigen, dus de tijd tikt…

A Darkling Plain is het vierde en laatste deel in de Mortal Engines-serie, waarvan het eerste deel is verfilmd. Hoewel ik wel wat kritiekpunten heb op deze serie, was ik wel erg nieuwsgierig naar het slotdeel van dit vierluik. Hoe zou de afloop zijn voor Hester, Tom en Wren?

De futuristische wereld die Philip Reeve heeft geschapen is echt fascinerend. De bewegende steden, luchtschepen en meer, je kan je ogen uitkijken tijdens het lezen van dit boek. De vele verschillende termen en namen voor bepaalde gebouwen, voertuigen en steden waren soms iets te veel van het goede. Bij meerdere namen had ik niet een heel specifiek beeld, waardoor ik op bepaalde momenten enige moeite had om alles goed voor te stellen. Mocht je dit ook hebben kan ik je wel het illustratieboek van Mortal Engines aanraden, want daar staan alle locaties en voertuigen op prachtige wijze afgebeeld.

De actie in het verhaal zat ook op een hoog randje. Je wisselt van meerdere perspectieven en belandt zo van het ene avontuur in de andere. Erg fijn, hoewel ik bij sommige personages totaal geen klik. Er waren een paar die me volledig koud lieten omdat ze erg koel waren, terwijl andere personages juist me wisten ontroeren en lieten zien dat hun persoonlijkheid vol moed, liefde en kracht zat. Bepaalde personages hielden voor mij de vaart uit het verhaal, maar het boek weet wel af te sluiten met een mooie spannende eindstrijd waar de overlevingskansen voor iedereen onzeker zijn.

A Darkling Plain is ook een dikke pil in vergelijking met de vorige delen van de serie, maar gelukkig vond ik dat wel waard. Er gebeurde een hoop in dit laatste deel, maar bepaalde personages wisten ervoor te zorgen dat het verhaal me niet compleet pakte. Afgezien daarvan waren de laatste paar hoofdstukken erg bijzonder en wisten ze de laatste draadjes mooi samen te binden. Hierdoor sloot ik het verhaal wel af met een tevreden gevoel, want het raakte wel een emotionele snaar. Mortal Engines is een serie voor echte avonturiers, liefhebbers van boeken over toekomstige werelden en steampunk!

Beoordeling: 6/10

Ik heb dit boek mogen ontvangen van de uitgeverij als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media.