Recensie: A Thousand Perfect Notes

Auteur: C.G. Drews

Genre: contemporary, young adult

Uitgeverij: Orchard Books

Bladzijdes: 282

ISBN: 9781408349908

Prijs: 9,99

Becks moeder was een beroemde pianiste, maar nu haar handen vaak trillen kan ze niet meer in de spotlight staan. Ze heeft al haar hoop gevestigd op haar zoon Beck, die elke dag veel uren piano moet spelen zodat hij haar dromen kan waarmaken. Beck wordt vaak geslagen door zijn moeder en wordt gedwongen om muziek te maken totdat zijn handen bloeden, waardoor zijn leven erg slopend is. Hij heeft zichzelf aangeleerd om geen vrienden te hebben, maar dan moet hij een schoolproject doen met August, een meisje uit zijn klas. Ze is een dierenliefhebber en helpt veel mensen in nood, maar kan ze Beck ook zichzelf open laten stellen zodat hij zijn moeder kan laten zien dat hij ook zijn eigen dromen heeft?

Paperfury is een blog die ik al een tijdje volg. C.G Drews is een vrolijke blogger met prachtige en kleurrijke foto’s en ik zag de laatste tijd voorbij komen op Instagram dat ze een boek heeft geschreven. Ik was erg benieuwd naar dit verhaal, maar op YALC was het boek helaas binnen een dag uitverkocht. Dan maar achteraf kopen! Al snel pakte ik dit boek toen hij eenmaal op mijn matje verscheen, want ik was erg benieuwd of Paperfury ook als schrijver het erg goed zou doen.

De schrijfstijl van C.G. Drews is in ieder geval erg fijn. Het woordgebruik is niet ingewikkeld, hoewel ik even moeite had om in het verhaal te komen. Het pakte me op het begin nog niet helemaal, maar gaandeweg het verhaal had ik steeds meer moeite om het boek weg te leggen. Ik moest bijvoorbeeld halverwege het laatste hoofdstuk stoppen met lezen, wat ik erg ondraaglijk vond. Ik moest gewoon verder lezen! De personages van C.G. Drews zijn erg levendig en wisten mij zeker te amuseren.

Beck is een gebroken jongen. Jarenlang moet hij voldoen aan de harde eisen van zijn moeder. Hij wordt geslagen als zijn uitvoeringen niet goed genoeg zijn volgens zijn moeder, hij zit uren per dag achter de piano en moet ook nog eens zorgen voor zijn zusje Joey, die als vijfjarige nog niet piano hoeft te spelen. Hier is hij wel bang voor, want hij wil niet dat zij hetzelfde lot als hem krijgt. Hij is een erg gesloten jongen, maar August kan daar verandering in brengen. Zij is erg vrolijk, enthousiast, slim en erg behulpzaam. Ze vecht (letterlijk) tegen onrecht en dierenleed en is erg geïnteresseerd in het leven van Beck, dat hij juist zo goed mogelijk probeert te verbergen. Deze combinatie was heel aangenaam en ik leefde flink met Beck mee. Zijn situatie is heel pijnlijk en zijn karakterontwikkeling is heel inspirerend.

En dat einde… Pfoeh, daar moest ik even van bijkomen. C.G. Drews heeft een bevredigend, maar pijnlijke ontknoping weten te bedenken. Ja, dat einde zorgde ervoor dat ik helemaal weg ben van dit boek! Het is een oprecht verhaal over vriendschap, familie, dromen, jaloezie en hoop. Deze blogger heeft in ieder geval bewezen dat ze mooie verhalen kan schrijven, dus ik kijk maar al te graag uit naar meer!