Recensie: Aan alle jongen van wie ik hield (Aan alle jongens van wie ik hield #1)

Auteur: Jenny Han

Genre: Romantiek, Contemporary, Young Adult

Uitgeverij: Uitgeverij Moon

Bladzijdes: 320

ISBN: 9789048831210

Cijfer: 5/10

Lara Jean schrijft altijd brieven aan jongens waar ze verliefd op is, om ze vervolgens te stoppen in een doos onder haar bed. Ze schrijft de brieven altijd wanneer ze door heeft dat het niks zal worden, brieven schrijven is voor haar de manier om die verliefdheid af te sluiten. Op een dag zijn alle brieven verdwenen en zijn ze opgestuurd naar alle jongens waar ze van hield, inclusief het vriendje van haar oudere zus…

Jenny Han komt voor de Literatour deze dagen in Nederland voor haar serie Aan alle jongens van wie ik hield. Mij werd gevraagd of ik haar boek wilde recenseren en wilde interviewen. Op het eerste gezicht leek mij dat geen goed idee. Als jongen zou ik haar romantische verhalen vast niet kunnen waarderen en dan lijkt mij een interview overbodig. Toch werd ik overgehaald om haar te gaan interviewen, aangezien je als jongen toch een hele andere kijk hebt op dit verhaal, waardoor ik misschien unieke vragen kan stellen. Ik las deze week Aan alle jongens van wie ik hield. Mijn vermoeden was bevestigd aangezien dit boek niet iets voor mij is, maar ik kan begrijpen waarom sommige lezers helemaal weg zijn van dit verhaal.

Aan alle jongens van wie ik hield is een wat zoetsappig, schattig en romantisch verhaal over een liefdevol meisje die in een lastig pakket komt te zitten. Ze woont samen met haar vader, oudere en jongere zus thuis, maar haar grote zus gaat naar het buitenland voor haar studie en laat haar familie achter. Voordat ze vertrekt, maakt ze het uit met haar vriendje Josh, de jongen waar Lara Jean vroeger verliefd op was. Wanneer Lara’s liefdesbrieven worden opgestuurd naar al haar oude love-interests, komt de ongemakkelijkheid al snel naar boven drijven. Josh gaat erachter komen dat Lara Jean vroeger (en eigenlijk nu nog steeds) verliefd op haar is! Lara Jean bedenkt nog een plan om dit ongemak te verminderen, maar het maakt de situatie alleen maar lastiger.

De personages zijn heel levendig en hebben een goed hart, waardoor ik het verhaal niet spannend vond (voor zover een contemporary dat kon zijn). Je volgt vooral het leven van Lara Jean met hier en daar een lichtelijk romantisch moment, maar alsnog gebeuren er niet hele bijzondere dingen. Lara Jean zit telkens in de beginfase van verliefdheid, maar weet niet precies hoe ze hier mee om moet gaan. Lara Jean is gelukkig niet in tegenstelling tot andere meisjes uit boeken die afhankelijk zijn wat hun vriendje betreft, maar Lara had van mij nog wat meer pit mogen hebben. Iedereen in dit boek was net iets te lief, er gebeurden weinig schokkende dingen en Lara kon zich soms om niks druk maken.

Er gebeurde hier en daar wel wat, maar ik miste wel een bepaalde spanningsboog. Het verhaal wist mij niet echt mee te slepen, maar de schrijfstijl is wel heel vlot en zorgt ervoor dat je dit boek met gemak in een middagje uitleest. Het was redelijk ontspannend om dit boek te lezen, aangezien ik niet al te veel hoefde na te denken en het verhaal rustig in mij kon laten opnemen. Het romantische gebrabbel wist mij niet te plezieren, maar ik weet zeker dat een groot deel van de zwijmelaars onder de lezers dit boek fantastisch vinden. Als lezer ben je snel benieuwd wiens hart Lara weet te veroveren en de thuissituatie van Lara wist mij zeker aan te spreken. Ik merkte onderwerpen zoals rouw, het missen van familieleden, vriendschap, verdriet en jaloezie, waardoor het verhaal voor mij op bepaalde vlakken toch interessant werd.

Aan alle jongens van wie ik hield is een boek voor de romantici en de verlegen pubers met een hart van goud. Het verhaal is heel aandoenlijk, maar wist mijn aandacht niet te grijpen. Ik heb ook geen behoefte om verder te gaan met deze serie, maar ik heb nu wel wat kunnen proeven van de schrijfkunsten van Jenny Han. De schrijfster gaat in ieder geval wat leuke dagen meemaken in Nederland, ik wens hierbij iedereen veel plezier als je haar gaat ontmoeten!