Recensie: Als de morgen begint (Als de nacht eindigt #2)

Auteur: Laura Diane

Genre: Dystopie, Young Adult

Uitgeverij: Clavis Young Adult

Bladzijdes: 300

ISBN: 9789044840643

Prijs: 18,95

Lya heeft vele gevaren moeten doorstaan bij de Koning en net wanneer ze met haar vrienden is ontsnapt, komt ze weer terecht in gruwelijke omstandigheden. Ze wil met haar vrienden zich aansluiten bij de Trium, de rebellenbeweging die de Koning van zijn troon probeert te stoten. Kan Lya ervoor zorgen dat de Verenigde Staten weer kan opbloeien overdag?

Als de nacht eindigt was een erg mooi debuut van Laura Diane, welke ik binnen 24 uur uit had. Een spannende futuristische setting, veel actie en een fijne hoofdpersoon, en dan een ijzersterke cliffhanger. Ik moest sowieso lezen hoe dit tweeluik zou eindigen, wist dit boek mijn verwachtingen te overtreffen?

Laura Dianes schrijfstijl is op prettige wijze constant gebleven, want ook dit boek las ik heel snel uit. De schrijfstijl is pakkend, wisselt karakterontwikkeling af met actie en er wordt niet te lang stilgestaan bij details. Dit boek is iets dikker dan het vorige deel, wat twee oorzaken heeft: iets meer rust waarin een personages (waaronder een paar nieuwe) uitgewerkt konden worden, en een climax waarin de strijd losbarst. Het toekomstige wereldbeeld is in deel 1 goed genoeg geschetst, dus in dit tweede deel graag je wat meer te weten over bepaalde personages en kan je echt genoeg actie verwachten.

Lya blijft een erg prettige hoofdpersoon, omdat je duidelijk ziet hoe zij is gevormd en ze zich altijd van haar dappere kant probeert te laten zien. Andere personages krijgen ook hun moment om zichzelf toonbaar te maken, maar daarna wordt het al snel tijd voor een gevaarlijke missie om de wereld te redden. Hierdoor beslaat bijna meer dan de helft van het boek uit pure actie en spanning, hoewel ik in dit deel weer merkte dat er een bepaalde mate van voorspelbaarheid was. Er werden wel offers gemaakt, maar ik werd niet enorm verrast. Zeker in een tijd van oorlog zou niemand zeker moeten zijn van zijn/haar/diens leven, maar ik zag al snel dat veel personages een veilig einde zouden krijgen. Ook vond ik het einde, waar juist heel veel actie en ongelooflijke grote plotwendingen in zouden kunnen zitten, iets tegenvallen, vooral omdat er naar mijn idee meer potentie in zat. Vooral de grote antagonist de Koning vond ik iets te eendimensionaal om imponerend te vinden, waardoor bepaalde keuzes ervoor zorgden dat het einde een tikkeltje afgeraffeld was.

Laat je dit vooral niet motiveren om het boek niet te lezen, want ik heb zeker genoten van het verhaal. Het verhaal begint meteen met een klapper en na het beter leren kennen van personages kan de actie weer losbarsten. De vaart blijft in het verhaal en na dit tweeluik ben ik erg benieuwd naar de volgende stappen die Laura Diane gaat maken in haar schrijf carrière. Daar hoeven we gelukkig niet al te lang op te wachten, want haar nieuwe boek Ivelle zal binnenkort al verschijnen!