Recensie: Als de nacht eindigt

Auteur: Laura Diane

Genre: Dystopia, Young Adult

Uitgeverij: Clavis

Bladzijdes: 220

ISBN: 9789044837117

Prijs: 16,95

Lya Marlow heeft haar hele leven in duisternis geleefd. Door een grote zonnevlam is het ondraaglijk om overdag buiten te zijn, aangezien de zon je levend kan verbranden. De mensheid is al gehalveerd en mensen slapen overdag, om in de nacht naar buiten te kunnen. Lya heeft een zieke vader die steeds afstandelijker wordt en wegkwijnt in zijn eigen ellende, terwijl haar moeder de toekomst van haar dochter wil bepalen en een potentiële echtgenoot voor haar zoekt. Lya wordt gek van haar thuissituatie en ze besluit samen met twee vriendinnen er even op uit te gaan, als is het maar voor even.

Laura Diane is een schrijfster die haar debuut heeft uitgebracht, maar die naar mijn idee al een goede indruk achterlaat op de boekenwereld. Ze is actief op social media en is een van de schrijfsters die in de podcast I Write Better Than I Talk zit. Hierdoor kreeg ik al snel het idee dat ik haar heel goed leerde kennen en was ik ook heel benieuwd geworden naar haar debuut! Binnen 24 uur wist ik dit boek te verslinden. Was dit boek een aangename ervaring zoals de nacht voor Lya is, of was het boek juist zo akelig als de verwoestende zon?

Nu klinkt de vorige zin nogal dramatisch en schokkend, dus laat ik je meteen van je zorgen verlossen: Als de nacht eindigt is een erg mooi debuut waar ik zeer van genoten heb. Dystopische verhalen zorgden ervoor dat de YA-hype begon en nu deze soort verhalen wat minder vaak aan bod komen, vind ik het zo fijn dat dit boek is verschenen. Het is natuurlijk moeilijk om te tippen aan boeken zoals De Hongerspelen en Divergent, maar Laura Diane weet een indrukwekkende poging te doen met dit spannende verhaal dat je aan het denken zet. Laura weet bepaalde handelingen op een prachtige wijze te verwoorden en ik kon alles goed voor me zien. De wereld is realistisch, aangezien dit toekomstbeeld best wel dichtbij de waarheid kan komen… De mensheid heeft de aarde kapot gemaakt en door het broeikaseffect zijn er vele rampen geweest. Nu leven mensen alleen in de nacht en is er een grote angst voor de zon. Ik kreeg gewoon een beklemmend gevoel bij het idee dat je nooit het daglicht kan zien, Laura weet de sfeer erg goed tot leven te brengen. Het boek laat alleen maar zien dat we moeten zorgen voor onze planeet, omdat dit toekomstbeeld echt een verschrikking is.

Het verhaal heeft een snelle vaart, het tempo zit er dus goed in. Na een sfeeromschrijving en de thuissituatie van Lya word je meegesleept op een avontuur die vol zit met wat mooie plotwendingen waardoor je maar wil blijven lezen. Achteraf gezien zijn bepaalde twists in het verhaal een tikkeltje voorspelbaar, maar dat komt ook omdat alles heel natuurlijk en logisch overkwam. Dit was in ieder geval niet het geval op het einde, want hierdoor kan ik niet wachten op het vervolg! Wel had ik wat het idee dat dit tweeluik prima uitgegeven kon worden als een groot boek met beide delen erin (aangezien we nu nog midden in het verhaal zitten), maar het zorgt er wel voor dat ik nu al de dagen wil aftellen als er een releasedatum bekend is.

Lya vond ik een erg fijn personage, zeker omdat haar afnemende band met haar vader zo’n groot thema is in dit boek. Je ziet goed hoe ze is gevormd en wat voor impact haar vader op haar heeft en ze weet goede keuzes te maken. Ze wil meer vrijheid en is erg dapper, maar blijft erg menselijk en laat zien dat ze ook niet perfect is. Haar vriendinnen vond ik op sommige punten nog wat vlakjes en andere personages in het verhaal kwamen nog niet uniek genoeg over, maar dat kan ook niet anders met het aantal bladzijdes dat dit boek bevat. Dit geeft alleen maar meer mogelijkheden om karakters uit te bouwen in het vervolg!

Als de nacht eindigt is een erg spannend debuut in een gruwelijke wereld met een klein beetje hoop. De wereld is erg goed uitgewerkt, de personages bieden mogelijkheden voor het vervolg en dit dystopische verhaal kan vele harten veroveren van YA-lezers. Ik ben in ieder geval erg enthousiast en kan niet wachten op meer!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik de uitgeverij erg dankbaar voor ben.