Recensie: Als geen ander

Titel: Als geen ander

Auteur: Una LaMarche

Genre: Romantiek, Contemporary, Young Adult

Bladzijdes: 336

Prijs: 17,99

New York is een plek waar vele verschillende mensen wonen en tijdens een orkaan bloeit een bijzondere band op tussen twee personen. Devorah is een net en lief meisje die is opgegroeid in een strenge chassidische familie. Jaxon daarentegen is een donkere jongen, een slimme gozer met een goed gevoel voor humor die nog moeilijk met meisjes om kan gaan. De twee wonen in twee aangrenzende wijken in New York, maar door hun achtergrond hebben ze elkaar nooit leren kennen. Als de zus van Devorah aan het bevallen is en terwijl Jaxon een goede vriend naar het ziekenhuis brengt nadat hij is gevallen op een skateboard, raken Jaxon en Devorah terecht in een kapotte lift. Hoewel Devorah niet met jongens mag afspreken, riskeren ze toch het gevaar door geheime afspraakjes, maar hoe kunnen ze dit volhouden als hun toekomst wellicht niet goed kan aflopen?

Als geen ander kreeg ik tijdens het afscheidsdiner voor het Best of YA Promoteam van 2015. Dit boek zag ik al vaak in de boekhandel liggen en het sprak mij eerlijk gezegd enorm aan door de cover en de flaptekst. Persoonlijk houd ik niet zo van romantische verhalen, maar dit verhaal leek mij heel realistisch en donker. Ik wilde eens lezen over bevolkingsgroepen waarvan ik nog nooit had gelezen en Als geen ander past daar helemaal bij.

Als geen ander is een heel bijzonder boek waarbij je je zal bevinden in New York. Ik vond het ten eerste geweldig hoe New York werd beschreven, ik had het gevoel alsof ik door de stad wandelde! De schrijfstijl van Una LaMarche was heel fijn om te lezen. Ze schrijft met heel veel passie en haar personages zijn heel levendig. Ik wil meer boeken van Una LaMarche! De romantiek had geen overkill, de opbloeiende liefde tussen de twee vond ik in het begin wat gehaast, maar bij de rest van het boek vond ik hun band juist heel goed uitgewerkt en passend.

Dit boek is heel puur en laat je zien dat het leven en de liefde heel hard kan zijn, maar dat er ook hele mooie dingen uit kunnen ontstaan. De feels-meter was bij mij bijvoorbeeld ontzettend hoog richting het einde want ik vreesde voor een slechte afloop, maar nu ik het einde heb gelezen en er wat langer over nadenk vond ik het een mooi afgerond verhaal waar ik best veel vrede mee heb. Daarbij vond ik de sociale achtergrond van Devorah heel bijzonder, haar chassidische levensstijl wordt heel duidelijk en rustig omschreven, alle termen die je niet kent wordt uitgelegd en hierdoor gaat een hele wereld voor je open. Romantische boeken weten mij niet snel te overtuigen, maar Als geen ander heeft dit toch gedaan.