Recensie: Als ik blijf (If I Stay #1)

Auteur: Gayle Forman
Genre: Young Adult, romantiek
Uitgeverij: Uitgeverij Moon
Bladzijdes: 220
Prijs: 12,50
Link naar de Goodreads pagina

Mia is af en toe één met haar cello en daarom probeert ze ook naar het conservatorium te gaan. Haar leven is goed, ze heeft lieve ouders, een klein broertje en een vriendje, Adam, die in een rockband speelt. Haar leven lijkt goed te gaan, maar dan gaat de familie op een ochtend met de auto rijden en worden ze aangereden.

Mia staat aan de kant van de weg en ziet de dode lichamen van haar ouders. Als ze op zoek gaat naar haar broertje, ziet ze nog een lichaam, namelijk die van haarzelf. Mia zit in een coma en bekijkt alles wat er om haar heen gebeurt. Ze wordt naar het ziekenhuis gebracht waar ze haar grootouders, vrienden en Adam ziet, terwijl haar lichaam op het randje van de dood balanceert. Zou Mia ervoor kiezen om te blijven, of zal ze sterven zodat ze weer bij haar ouders kan zijn?

Aangezien morgen If I Stay in de bioscoop verschijnt, wilde ik graag het boek nog lezen omdat mijn zusje mij waarschijnlijk trakteert op een bioscoopbezoekje, nog als cadeautje omdat ik was geslaagd van de middelbare school. Ik wilde hem wel snel uitlezen dus ik las het met een enorme vaart. Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit boek wel een mooi plekje verdient in mijn boekenkast, aangezien ik het erg mooi vond om te lezen.

Het concept achter If I Stay vind ik interessant. Uit je eigen lijf treden en alles zien wat er gebeurt, terwijl je lichaam zelf in coma zit. Het heeft iets engs, maar daarnaast heeft Mia de mogelijkheid om daardoor dingen mee te maken die ze eigenlijk nooit zou kunnen zien. Ze kan door het hele ziekenhuis lopen, dus ook gesprekken van familieleden op de gangen kan ze afluisteren.

Ik vind Mia een geweldig personage en ze komt absoluut op mijn fictional character crush lijst. Muziek is een grote passie voor Mia wat goed wordt beschreven in dit boek. Daarnaast is ze ontzettend lief, moedig en komt ze best volwassen over.
Mia is dus best aantrekkelijk, wat ervoor zorgde dat ik enorm veel medelijden met haar kreeg. Haar ouders zijn overleden en ze weet zelf niet of haar broertje nog leeft. Ze is haar familie kwijt geraakt en staat daardoor voor een ondraaglijke keuze. Dan komt er nog bij dat ze alles kan horen wat haar dierbaren tegen haar zeggen. Zoiets is echt hartverscheurend, ik heb dan ook respect voor de manier waarop Mia met de hele situatie omgaat.

In If I Stay is muziek een groot thema wat vaak terugkomt. Mia’s grootste passie wordt uitvoerig beschreven. De gebeurtenis over een romantisch moment tussen Mia en Adam in het verleden wordt ook verteld met een muzikaal tintje, wat inspirerend was om te lezen. Gayle Forman weet precies de juiste woorden te vinden en deze tot een kunstwerk te fabriceren. De hoofdstukken waren ook niet te lang, niet te kort, het boek had een perfect aantal bladzijdes. In bijna elk hoofdstuk komt er een herinnering van vroeger aan bod, wat een prachtige toevoeging was op het verhaal. Je leerde Mia en haar familie goed kennen. Ook kreeg je een goed beeld van de relatie tussen Mia en Adam en hoe die tot stand is gekomen. Deze flashbacks lieten zo veel aspecten van het leven van Mia zien, waardoor je ook de liefde van Mia voor haar ouders, broertje en Adam kon voelen.

En wat zieligheid betreft? Ja, Gayle Forman heeft ervoor gezorgd dat ik met een brok in mijn keel dit boek in de trein las (zielige boeken lezen in het openbaar vervoer is eigenlijk niet zo’n goed idee…). Er zijn genoeg stukjes waardoor het verdriet van Mia ook wordt overgebracht op de lezer, het einde is daarentegen zo mooi dat gevoelige persoontjes makkelijk een traantje kunnen wegpinken.

Gayle Forman is een ontzettend goede auteur, en dat zeg ik al na één boek van haar te hebben gelezen! Ze legt veel emotie en passie in haar verhaal, waardoor ik heel benieuwd ben naar haar andere boeken. En laat dat bioscoopbezoekje maar gauw komen, ik kan niet wachten om deze film te zien!