Recensie: An Illustrated History of Notable Shadowhunters & Denizens of Downworld

Illustraties: Cassandra Jean

Genre: Fantasy, Illustratie, Young Adult

Uitgeverij: Simon & Schuster

Bladzijdes: 208

ISBN: 9781471161193

Prijs: 15,99

De wereld van de Shadowhunters is groot. Cassandra Clare heeft meerdere series geschreven over deze wereld, met vele personages. Dit boek is een naslagwerk van veel personages uit deze wereld, die worden geïllustreerd door Cassandra Jean. Alle series in de Shadowhunterswereld komen naar voren, zelfs een serie die nog niet is uitgebracht. Elke illustratie wordt aangevuld met wat informatie over het personage en een bijzonder feitje.

Ik heb een aardig grote collectie van de boeken van Cassandra Clare. Ook geniet ik echt van de tekeningen van Cassandra Jean, dus toen ik eenmaal dit boek in de boekhandel zag liggen, moest ik hem gewoon meenemen naar huis. Ik was erg benieuwd naar alle personages en de informatie die erin zou staan, dus al snel had ik het boekje uit.

Dit boek bestaat uit verschillende delen, die elk personages van een bepaalde serie naar voren brengen op volgorde van tijd. Zo begin je met The Infernal Devices en eindig je met The Dark Arctifices. Zelfs The Last Hours wordt behandeld, terwijl het eerste deel daarvan pas volgend jaar uit zal komen. Erg tof, want dan heb je al een kleine preview naar de personages uit die serie.

De illustraties zien er echt fantastisch uit. Cassandra Jean weet alle personages vol schoonheid uit te beelden en weet er ook nog bij iedereen een bepaalde bloem aan toe te voegen, die een bepaald kenmerk heeft die past bij het desbetreffende personage. De kenmerken van de bloemen sloten ook goed aan bij het personage en ik genoot elke keer als ik een bladzijde omsloeg en een nieuw personage zag.

Wat wel een nadeel was? De informatie over de personages was niet heel uitgebreid. Ik hoopte eigenlijk een uitgebreid verhaal te lezen over elk personage, maar dat viel ontzettend mee. Er werd telkens een feitje benoemd over een personage, maar meer dan dat niet. Ik hoopte een soort biografie te lezen van iedereen, maar dat viel dus erg mee. Jammer! Cassandra Clare was aardig lui tijdens het schrijven van dit boekje, ik had hier meer van verwacht.

Dit geïllustreerde boekje is vooral een aanrader voor de fans van de illustraties van Cassandra Jean, aangezien je nog mooiere beelden hebt van vele schaduwjagers. De informatie is wat aan de lage kant, maar dat wordt gecompenseerd met mooie tekeningen. Het is een aanvulling voor je Cassandra Clare-collectie en geeft een decoratieve tintje aan je verzameling van boeken van de schaduwjagerswereld.