Recensie: Avatar The Last Airbender North and South

Auteur: Bryan Konietzko, Michael Dante DiMartino, Gene Luen Yang, Gurihuru

Genre: Graphic novel

Uitgeverij: Dark Horse Comics

Bladzijdes: 240

ISBN: 9781506701950

Prijs: 38,99

Katara en Sokka keren terug naar de zuidelijke waterstam, die enorm is veranderd. Mensen van de noordelijke waterstam helpen de zuidelijke stam met de wederopbouw van het dorp, maar de veranderingen zijn niet voor iedereen gewenst. Malina (een vrouw uit het noorden) wil maar al te graag de zuidelijke waterstam nieuw leven inblazen, terwijl zuidelijke waterstamleden zoals Gilak vinden dat hun cultuur compleet wordt geschaad. Sokka en Katara willen vrede brengen binnen de zuidelijke waterstam, maar wie staat eigenlijk aan de goede kant: de mensen die de zuidelijke waterstam willen moderniseren, of degene die de stam willen behouden zoals die is?

Avatar The Last Airbender is één van mijn favoriete series. Ik ben een groot verzamelaar wat betreft merchandise en boeken van deze serie, dus toen ik een boekenbon kreeg, wist ik meteen dat ik de vijfde hardcover editie van de graphic novels van Aang wilde hebben. Dit verhaal zou de laatste bundel zijn van schrijver Gene Luen Yang en het tekenteam Gurihuru, dus ik was benieuwd hoe hun laatste werk zou zijn!

De afgelopen graphic novels waren erg sterk en speelden zich voornamelijk af in het aarderijk en de vuurnatie, maar nu kunnen we weer genieten van de waterstam! Sokka en Katara zijn de grootste rollen in dit verhaal, maar ook andere personages zoals Aang, Toph en Zuko komen voorbij. Je merkt echt dat de makers een mooi laatste verhaal willen maken, want aan het einde komen veel personages bij elkaar. De zuidelijke waterstam zien was erg indrukwekkend, aangezien er veel veranderingen zijn. Het kleine dorp is haast uitgegroeid tot een stad en er zijn plannen om handel te drijven met goederen uit de zuidelijke waterstam. Dit klinkt aan de ene kant erg goed, maar veel mensen van de waterstam zijn het er niet mee eens. Voor Sokka en Katara is dit ook erg confronterend. Ze willen de stam behouden zoals die is, maar weten ook dat de stam aanzienlijk kan verbeteren. Sokka’s en Katara’s nostalgische gevoelens waren erg belangrijk in dit verhaal, wat ik erg sterk vond.

Het verhaal is misschien iets minder spannend dan de vorige verhalen van Aang, maar het verhaal heeft weer wat nieuws laten zien van de toekomst van de wereld van Avatar. Je merkt de opkomende industriële revolutie en de locaties zijn erg mooi. De tekenaars weten het niveau van de serie te behouden, vele illustraties waren erg indrukwekkend en de blauwe tinten van de waterstam oogden heel prettig. De acties liepen goed op elkaar over en de aantekeningen van de makers aan de zijkanten van het verhaal waren een mooie toevoeging waardoor je nog meer snapte van het verhaal.

De personages waren ook precies zoals in de serie. Ik moet nog een beetje wennen aan Katara en Aang als koppel (af en toe zijn ze een beetje klef), maar ik genoot enorm van alle personages. Toph is weer lekker bot, Sokka is echt gegroeid tot een verstandige man (met af en toe wat grappige trekjes) en Katara is ontzettend zorgzaam. Ook nieuwe personages waren erg prettig en als lezer kan je zelf bepalen aan welke kant je staat, want beide kanten hebben goede punten wat betreft de toekomst van de waterstam.

North and South is een mooie vijfde bundel van de verhalen van Aang en zijn vrienden die zich afspelen na de serie. Gelukkig komen er nog meer verhalen aan (dan van andere makers), hopelijk zijn die net zo goed! Ik ben in ieder geval erg tevreden met mijn collectie en wil alleen maar meer en meer van Avatar zien en lezen. Deze hardcover edities zijn echt een must voor de diehardfans die geen genoeg kunnen krijgen van Avatar!