Recensie: Avonturen van de dappere ridster

Illustraties: Milja Praagman

Genre: Sprookjes

Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf

Bladzijdes: 88

ISBN: 9789000371938

Prijs: 14,99

De dappere ridster was vanaf jongs af aan al moedig en wilde altijd de mensen om haar heen helpen. Nu is ze de dapperste ridster van het land geworden, en beleeft ze dagelijks wel avonturen mee. Al moet ze een ontsnapte leeuw terughalen naar de dierentuin of tasjesdieven oppakken, ze kan het allemaal!

De sprookjesboeken van Janneke Schotveld zijn ideaal voor mensen die eens een origineel sprookje willen lezen met hedendaagse thema’s. De kikkerbilletjes van de koning en Het kattenmannetje zijn beiden leuke sprookjesbundels, waar dappere ridster vaak aan de orde komen. Nu is er een verhalenbundel over de dappere ridster, die genoeg leuke avonturen beleeft!

Deze verhalenbundel vertelt een paar avonturen over de dappere ridster, die altijd wel iets te doen heeft. Ze vecht tegen het onrecht, maar weet ook simpele problemen op te lossen. Deze korte verhalen zijn ideaal leesvoer voor het slapen gaan, zowel voor jong als oud. Janneke Schotveld zorgt weer voor een heerlijke schrijfstijl met een vrolijke toon, grappige grapjes (waarvan een paar grapjes die alleen begrepen kunnen worden door volwassenen) en spannende avonturen vol actie. De dappere ridster vond ik sowieso een erg leuk terugkerend personage in de verhalenbundels, haar moed en goede persoonlijkheid zorgt voor een heldhaftige hoofdpersoon waar je erg van geniet. Ook vond ik de illustraties heel fijn, het is heel passend dat deze bundel deze illustratiestijl heeft!

Ook deze verhalen zitten met wat kleine wijze lessen, maar ook weer wat diversiteit wat essentieel is voor jonge kinderen. Zo leer je kinderen dat er genoeg diversiteit is in afkomst, geslacht of seksualiteit en dat dit ook omarmd moet worden. Deze bundel heeft minder verhalen dan de vorige boeken, maar zorgt zeker voor wat leuke momenten. Nu moet ik wel zeggen dat de inspiratie voor nieuwe originele sprookjes wat minder wordt, maar dat weet de pret zeker niet te bederven.

Een kritiekpunt dat ik kan hebben, is dat deze verhalenbundel misschien geen musthave is. De verhalen zijn iets minder indrukwekkend dan de verhalen in de vorige boeken, hoewel dat verschilt per avontuur. Zo vond ik Het gestolen schilderij erg mooi en emotioneel en zorgt het laatste verhaal ervoor dat je even teruggaat naar een oud avontuur wat je nostalgische gevoelens kan bezorgen. De toegevoegde waarde aan de vorige bundels staat wat op een lager pitje, dus ik raad het boek alleen aan als je echt geen genoeg kan krijgen van de sprookjes van Janneke Schotveld, anders kan je dit boek in principe links laten liggen. Ik heb in ieder geval erg genoten van de dappere ridster en haar alledaagse avonturen, op zulke sprookjes raak ik nooit op uitgekeken!