Recensie: Back to Blackbrick

Auteur: Sarah Moore Fitzgerald

Genre: Middle Grade

Uitgeverij: Orion Children’s Books

Bladzijdes: 232

ISBN: 9781444007091

Prijs: 14,24

Cosmo’s broer stierf op zijn tiende verjaardag, en sindsdien woont Cosmo bij zijn opa en oma. Zijn moeder is gaan werken in Sydney, terwijl Cosmo zorgt voor zijn opa, die begint te lijden aan dementie. Cosmo doet er alles aan zodat opa zijn geheugen behoudt, maar hij ziet zijn opa langzaam de weg kwijt raken. Op een helder moment geeft Cosmo’s opa hem een sleutel en hij vertelt dat Cosmo naar Blackbrick moet gaan en daar de poort moet openen. Cosmo doet dit en beleeft hierdoor een bijzonder avontuur die wellicht zijn hele leven kan veranderen…

Sarah Moore Fitzgerald is een van mijn favoriete auteurs. Haar eerste boek was de enige die ik nog niet had gelezen, maar nu heb ik dat wel gedaan! Op mijn verjaardag heb ik zelfs een FaceTime-gesprek gehad met de auteur en ik hoop zelfs naar Ierland te gaan zodat ik haar kan ontmoeten, maar in de tussentijd ga ik vooral genieten van haar boeken. En dat heb ik ook zeker gedaan met Back to Blackbrick! Maar goed, dit was haar allereerste boek, zou deze minder goed zijn dan haar latere werken?

Back to Blackbrick is een prachtig verhaal over familie en verlies. Cosmo mist zijn broer, maar moet ook dealen met het feit dat zijn opa zijn geheugen kwijt raakt. Het doet hem pijn dat zijn opa hem soms niet herinnert, maar hij heeft op een website allemaal trucjes gevonden waarmee Cosmo probeert het dementieproces te vertragen. Veel mensen hebben een opa of oma (gehad) die aan dementie lijdt/leed en ik kan je zeker aanraden om dit boek te lezen als dit bij jou van toepassing is. Sarah Moore Fitzgerald weet dit heel oprecht te beschrijven, de emoties spatten haast van de bladzijdes!

Wanneer Cosmo eenmaal de sleutel van zijn opa krijgt, belandt hij in een bijzonder avontuur. Ik zal niet verklappen wat er precies gebeurt, maar ik was aangenaam verrast. Dit boek heeft een licht fantasyrandje (wat ook het geval is in The list of real things) en maakte het verhaal des te mooier. Ik vond het verhaal ietsjes inkakken halverwege het verhaal, maar Sarah zorgt ervoor dat de ontknoping des te harder aankomt.

Cosmo is een lieve jongen, maar ik merk wel dat hij nog wat harder is dan de personages die Sarah Moore Fitzgerald in haar recentere boeken beschrijft. Cosmo is in het begin vaak gefrustreerd, maar hij weet aan het einde zichzelf te openen. Hij heeft een erg mooie karakterontwikkeling en sommige personages weten je aan het einde echt te verbazen. Je leert namelijk de opa van Cosmo heel goed kennen, en pas aan het einde merk je dat andere personages in het verhaal ook veel verdieping hebben gekregen.

Normaal heb ik bij Sarahs boeken dat ik vanaf het begin omver word geblazen door de emoties, maar in dit boek viel het mee. Althans, het viel mee tot het einde. Want man, wat is het einde toch prachtig. Het is een verdrietig einde, maar is ook ontzettend mooi en wist mij enorm te ontroeren. Ook dit boek heeft weer een hele mooie boodschap wat betreft herinneringen en het verliezen van mensen, Sarah Moore Fitzgerald weet telkens een diepe laag te geven aan haar verhalen! Haar debuut vind ik dan ook zeker een succes, hij is zelfs jaren geleden vertaald als De geheimzinnige sleutel. Mocht je van een van de boeken van Sarah hebt genoten, is dit ook zeker een boek dat je in je hart gaat sluiten!