Recensie: Bunkerdagboek

Titel: Bunkerdagboek

Auteur: Kevin Brooks

Genre: Young Adult

Uitgeverij: De Harmonie

Bladzijdes: 256

Prijs: 17,50

Linus wordt wakker in een bunker. Er zijn een paar slaapkamers en woonruimte, zonder ramen. Soms komt er een lift naar beneden, maar dat was het. Linus is er helemaal alleen, maar telkens komt er iemand door de lift de bunker binnen totdat er zes mensen zijn. Eten en drinken krijgen deze personen wel, maar voor de rest weten ze niet hoe ze in de bunker zijn beland en wie de dader is. Hoe zullen ze dit overleven?

Voor de Hungry Readers Leesclub in Hoofddorp lezen we deze keer Bunkerdagboek, op aanraden van Eline. Ze zei dat dit boek een grote mindfuck heeft op de laatste pagina en ze het boek letterlijk heeft gegooid toen ze het uitlas. Ik ben zelf een groot fan van mindfucks, dus dit boek wilde ik zeker gaan lezen! Toen mijn moeder terug kwam van de bibliotheek, gaf ze het boek aan mij en kon ik meteen beginnen in het Bunkerdagboek, al met grote vrees naar het einde toe.

In het Bunkerdagboek zit je vol met vragen. Hoe komt Linus in de bunker terecht? Wie heeft hem erin gestopt en waarom? Wat voor verband heeft Linus met de rest van de personen in de bunker, hebben ze iets gemeen waardoor ze zijn ontvoerd? En de grootste vraag, komen ze wel uit de bunker? Door de dagboekvorm en de vlotte schrijfstijl van Kevin Brooks beleef je alle gebeurtenissen goed mee en kan je dit boek binnen een dagje uitlezen.

De spanning wordt goed opgebouwd. In het begin worden de personages stuk voor stuk geïntroduceerd en gaat alles nog redelijk goed. Het gezelschap krijgt telkens de spullen en benodigdheden die ze schrijven op een briefje, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk mis. Hun ontvoerder speelt een spelletje met ze en daardoor gaan er vele heftige dingen gebeuren. Je gaat als lezer vele mensen wantrouwen, merken dat zes normale mensen echte beesten kunnen worden en je verbazen door de verschrikkingen die zich in de bunker afspelen.

Je krijgt het meest over Linus te weten terwijl hij in zijn dagboek schrijft. Ik had wel het idee dat bepaalde stukken weggehaald konden worden uit het boek. Linus schrijft soms over het verleden, maar bepaalde herinneringen vond ik totaal niet boeiend, waardoor het de vaart van het verhaal er een beetje uithaalde. Wat wel opmerkelijk is, is het einde van het boek. O. Help. Lees vooral niet de laatste bladzijde, want dat moet een verrassing voor je blijven! Na het dichtslaan van het boek weet je gewoon niet wat je moet doen. Het is schokkend, verbazingwekkend en kan je ook enorm storen. Hoe. Wat. Dit. Boek. Huh. Waarom. Shit.

Bunkerdagboek, een uniek boek met enorm veel vragen, schokkende gebeurtenissen en een onvergetelijk einde. Lees dit liever niet voor het slapen, want na het einde kan je de hele nacht lopen nadenken over het boek. Een grote mindfuck dit boek, maar wel een hele goede. Bepaalde stukken in het verhaal hadden wat bijgeschaafd of geschrapt kunnen worden, maar over het algemeen heb ik enorm genoten van Bunkerdagboek! Wil je na het lezen praten over dit boek met andere leesslachtoffers? Kom dan vooral 12 februari om 19.00 naar de Hungry Readers Leesclub in Hoofddorp en discussieer mee!