Recensie: Carve the mark (Carve the mark #1)

Titel: Carve the mark (Carve the mark #1)

Auteur: Veronica Roth

Genre: Science-Fiction, Fantasy, Young Adult

Uitgeverij: Van Goor

Bladzijdes: 414

ISBN: 9789000352227

In een bijzonder sterrenstelsel leven er twee volken: de Thuvhesiërs en het Shotet-volk. Deze twee volken leven in vijandschap en voeren vaak oorlog. Akos is een Thuvhesiër en hij heeft een bepaalde lotsbestemming die het orakel heeft voorspelt. Wanneer zijn lotsbestemming bekend wordt gemaakt, wordt hij en zijn broer ontvoerd door het Shotet-volk. Daar ontmoet hij Cyra, het zusje van de tiran Ryzek. In dit sterrenstelsel heeft ieder mens een bijzondere gave. Cyra’s gave is dat ze mensen pijn kan doen, hoewel ze zelf lijdt onder chronische pijn. Het lot brengt deze twee verschillende pubers samen, maar of dit een goede afloop heeft…

Veronica Roth is bekend door de Divergent-trilogie. Ik heb enorm van haar boeken genoten en ik vond het ook geweldig toen ik haar kon ontmoeten tijdens het Best of YA Event 2015. Toen ik hoorde dat ze bezig was met een nieuw boek, was ik al razend enthousiast. Zeker toen er richting de release van het boek al veel rumoer was rondom Carve the mark, was ik heel benieuwd hoe het uiteindelijk zou zijn. De Nederlandse versie kwam in ieder geval met een mooie boekenlegger en een gouden binnenzijde, hoe mooi kan je een boek hebben!

Ik zat wat in een leesdipje, maar Veronica Roth heeft mij er met gemak uit kunnen halen. Haar schrijfstijl is er echt op vooruit gegaan als je het vergelijkt met Divergent. Haar beschrijvingen zijn magischer, spreken meer tot de verbeelding en maken vele momenten heel spectaculair en legendarisch. Divergent speelde zich vooral af op een redelijk kleine plek, terwijl Carve the mark zich afspeelt in een heel zonnestelsel. Alle planeten en de personages werden heel mooi beschreven, Veronica Roth heeft genoeg fantasie!

De wereld van Carve the mark is in het begin misschien wat lastig. Er zijn veel termen die je als lezer niet kent, maar gaandeweg het verhaal kom je steeds meer te weten en begin je het universum te begrijpen. Alles is verbonden door de stroom, waardoor iedereen een bepaalde gave heeft die hij/zij tijdens de puberteit ontwikkelt. Dit is voor iedereen anders en kan interessante wendingen in het verhaal geven. Soms had ik wel eens last van bepaalde woorden die ik even niet begreep, maar daarom was het ook heel fijn om aan het einde van het boek een verklarende woordenlijst te zien. Halverwege het verhaal weet je al aardig hoe het hele heelal in elkaar steekt en hoe de twee volken ongeveer zijn.

De personages zijn ontzettend sterk en geven het verhaal een kick-ass sfeertje. Cyra is een bijzonder meisje met een gevaarlijke gave die haar fysiek pijn doet. Ze is in het begin van het verhaal een aanhanger van haar broer, maar langzamerhand merk je dat Cyra behoorlijk wat pit heeft en ook kan vechten voor haar eigen idealen. Akos is een jongen die veel om zijn familie geeft en een grote steunpaal kan zijn voor de mensen die om hem geven. Vanuit beide perspectieven lezen vond ik heel mooi, omdat je beide volken als het ware gaat begrijpen.

Het verhaal is spannend en laat genoeg karakterontwikkeling zien, alleen was het voor mij nog niet helemaal je-van-het. Ik had niet het wow-gevoel tijdens het lezen van Carve the mark, maar dat neemt niet weg dat ik enorm heb genoten van Cyra en Akos en dat ik enorm uitkijk naar het tweede deel. Veronica Roth wist mij met gemak uit mijn lichte leesdip te halen en wanneer ik een dagje niets had gelezen, moest ik maar al te vaak aan het boek denken. Een intergalactisch spannend verhaal wat je doet betoveren door de vindingrijke personages!

Carve the mark heb ik ontvangen als recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie met dank aan uitgeverij Unieboek | Het Spectrum. Het krijgen van een recensie-exemplaar heeft geen invloed op mijn mening.