Recensie: Charlie en ik

Auteur: Mark Lowery

Vertaling: Sandra C. Hessels

Genre: Middle Grade, Contemporary

Bladzijdes: 223

ISBN: 9789000353187

Prijs: 15,99

Martin is dol op zijn jonge broertje Charlie. Charlie is heel vroeg geboren, maar wist ondanks zijn zwakke gezondheid te overleven. Charlie is een unieke jongen en een wonderkind, hoewel hij zich af en toe wat gek gedraagt. De jongens zijn vorig jaar met hun ouders op vakantie geweest in Cornwall geweest waar Charlie enorm van genoot. Op een zaterdagochtend gaan de jongens vroeg van huis zonder de toestemming van hun ouders om 596 kilometer te reizen naar de mooiste plek waar de jongens zijn geweest. De reis verloopt alleen anders dan verwacht, zouden ze wel hun eindbestemming kunnen bereiken?

Charlie en ik leek mij vanaf het eerste moment dat ik het boek zag een prachtig verhaal. De cover ziet er zo mooi uit en deed mij denken aan De appeltaart van hoop, een van mijn favoriete boeken. Ik had daarom hoge verwachtingen van dit boek, maar wist het boek mijn verwachtingen wel waar te maken? Op een vrijdagavond begon ik aan dit boek, om vervolgens hem op de zaterdagochtend uit te lezen. Ik wist niet dat het kon, maar dit boek is net zo mooi als De appeltaart van hoop, en dat zegt wat!

Charlie en ik is een bijzonder verhaal over een reis van twee broers die nog een keer een mooie plek van hun vakantie willen zien. Op een vroege ochtend halen ze kaartjes voor de trein, maar veel volwassenen hebben bedenkingen bij de twee jongens. Waar zijn hun ouders? Martin en Charlie zijn zonder de toestemming van hun ouders weg gegaan, waardoor de twee zich wat moeten verstoppen voor de autoriteiten. Ze hebben een lange reis te gaan en hun reis verloopt niet heel gemakkelijk, maar onderweg is er hulp. Ik raakte constant geboeid door dit verhaal, aangezien de vaart er goed in blijft en de jongens een onvergetelijke indruk op je achter laten.

Charlie is een van de leukste personages die je je maar kan wensen. Deze jongen is eigenwijs, spontaan, doet de meest gekke dingen en kan behoorlijk brutaal zijn. Ik heb vaak om hem moeten lachen. Hoewel Charlie niet het meest gezonde jongetje is en als baby heeft moeten vechten om te overleven, is hij wel heel positief. Aangezien ik zelf als klein kind vaak ziek was maar ondanks mijn gezondheid nog grappige opmerkingen kon maken en over het algemeen erg blij was, kon ik me erg goed in dit kereltje vinden.

Martin is ook een heel fijn personage. Hij zorgt zo goed voor zijn broertje, is ontzettend aardig, behulpzaam en kan mooie gedichten schrijven. Na sommige hoofdstukken lees je namelijk een gedicht van Martin, die precies zijn gevoelens weten te beschrijven. Ik genoot zo van zijn gedichten, maar vooral om zijn liefde voor zijn broertje.

Tijdens het hele verhaal had ik wel telkens een bang gevoel. Ik voelde een bepaalde laag onder het verhaal zitten die zich langzaam kenbaar moest maken. En wanneer de onthulling eenmaal boven water kwam drijven, brak ik volledig. Vele tranen heb gelaten door Martin en Charlie. Mijn hart brak omdat ik las over Charlie die zo veel van zijn grote broer hield en omdat ik merkte hoe zorgzaam Martin al die tijd is voor zijn broertje.

Waarom dit boek zo hard bij mij aankwam? Omdat ik mij goed kon identificeren in Charlie, maar nooit een grote broer als Martin heb gehad. Mijn broer is stil geboren, waardoor ik nooit op jonge leeftijd kon opkijken tegen mijn grote broer. Ik heb nooit een broer gehad die voor mij zorgde en ik heb nooit samen met hem naar de zee kunnen kijken, hoewel ik weet dat hij altijd bij mij is. Lezen over de onafscheidelijke band tussen Martin en Charlie maakte me zo gelukkig, maar deed ook zo veel pijn, helemaal door de ontknoping van het verhaal.

Charlie en ik hoort nu bij mijn stapel met favoriete boeken. Ik ben gek op Middle Grade-verhalen waarin je leest vanuit het perspectief van een kind met een puur hart waar een bepaald verdriet achter schuilt. Dit boek krijgt voor mij alleen maar lof, aangezien het verhaal mij voor de volle honderd procent raakte. Martin en Charlie zijn personages die je voor de rest van je leven in je hart sluit, dus ik hoop dat jij ook snel dit pareltje in huis haalt en meegaat op het avontuur van Martin en Charlie.

Ik heb dit boek mogen ontvangen van uitgeverij Van Goor, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media.