Recensie: Checklist

Auteur: Coen de Kort

Genre: Contemporary

Uitgeverij: Clavis Books

Bladzijdes: 127

ISBN: 9789044832846

Prijs: 14,95

Bart is toe aan een vriendin. Hij ziet drie meisjes wel zitten, maar vindt het een moeilijke keuze om te maken. Hij wordt namelijk snel verliefd, dus zijn keuze moet wel de goede zijn. De vrijgezellige buurman van Bart weet raad, Joska is namelijk een amateuronderzoeker die aan de hand van een analyse de juiste vriendin voor Bart kan vinden. Naast het krijgen van een vriendin, maakt Bart nog genoeg mee. Hij moet bijles krijgen van de nukkige Lieke, zijn ouders hebben huwelijksproblemen en Joska wordt bedreigd door geheimzinnige personen…

Checklist zou een boek moeten zijn voor zowel jongens als meisjes. Een romantische komedie, daar had ik wel zin in! Clavis weet altijd boeken uit te brengen die binnen een dag uit hebt, wat ook het geval was bij dit boek. Dit boek bevat net meer dan honderd bladzijdes, dus ik was erg benieuwd of de inhoud veel groter aanvoelde.

Checklist is een kort verhaal met meerdere kanten. Het bevat een dosis aan humor, gekke gebeurtenissen, twijfels in de liefde en puberale uitspraken. Bart is een vrij jonge puber en zijn hormonen zijn flink aanwezig. Hij wil graag een vriendin, maar je merkt duidelijk dat hij nog weinig ervaring heeft in de liefde en relaties op een vrij simpele manier benadert. Dit sprak me eerst niet zo aan, maar het is wel precies de gedachtegang van een jongen op die leeftijd. Bart leert langzaam de wereld kennen en merkt dat relaties niet ingewikkelder zijn dat het lijkt, helemaal door een huwelijksprobleem tussen zijn ouders.

Een erg leuk personage is Joska, de buurman van Bart. De twee buurgenoten zijn vrij goede vrienden en Joska weet altijd raad, hoewel Joska in zijn eigen leventje nog niet alles in orde heeft. Joska is een grappige man, maar aan de andere kant is hij ook wat sneu. Ik vond het heel leuk om te zien hoe Joska hulp weet te bieden aan Bart. Barts keuze in de liefde was wel wat voorspelbaar, maar alsnog erg leuk om mee te maken. Af en toe hadden sommige onderwerpen wat meer uitgewerkt mogen worden, aangezien het huwelijksprobleem van Barts ouders vrij mild werd genomen. Dat vond ik wel jammer, aangezien dit deel van het boek een bijzondere lading kon geven aan het boek.

Checklist is een fijn boek voor tussendoor. Het is af en toe een beetje vaag, maar geeft juist goed weer hoe Bart zich voelt en hoe zijn puberbrein werkt. Het boek is vrij luchtig, op sommige momenten grappig, maar de personages hadden iets meer aandacht mogen krijgen. Het einde bezorgde in ieder geval een glimlach op mijn gezicht. Checklist is een ideaal boek voor jonge pubers die herkenbare situaties in een komisch licht willen zien.

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media.