Recensie: Circe

Auteur: Nell de Smedt

Genre: Contemporary, Thriller, Young Adult

Uitgeverij: Clavis Books

Bladzijdes: 290

ISBN: 9789044832044

Prijs: 18,95

Fiona komt op een dagje in aanmerking met een agressief everzwijn die haar waarschijnlijk zal vermoorden. Gelukkig wordt ze gered door Circe, een onbekend en mysterieus meisje dat spontaan kan verdwijnen. De twee meiden vormen al snel een hechte vriendschap. Circe is een meisje waar Fiona veel over wil weten, maar Circe laat weinig los over haar achtergrond. Fiona’s obsessie met Circe brengt haar van het pad af, aangezien niemand anders Circe heeft gezien. Zal Fiona zich beter voelen door haar nieuwe vriendin, of wordt dit haar ondergang?

Clavis Books weet altijd hele bijzondere boeken uit te geven. Bij bijna elk boek van deze uitgeverij moet ik daarna nog lang nadenken over het boek, omdat het telkens unieke verhalen zijn. Circe leek mij ook een vrij bijzonder verhaal, ook nog eens geschreven door een meisje van vijftien jaar oud. Dit is vrij jong, dus ik was erg benieuwd wat voor boek zij heeft neergepend. Ik begon met een frisse blik in dit boek, niet wetende hoe beklemmend dit verhaal zou worden…

Hoewel ik weinig over het verhaal zal gaan spoileren, moet ik gewoon melden dat dit boek gaat over mentale stoornissen, tot het extreme toe. Hierdoor was dit verhaal vrij heftig om te lezen. Fiona leert de mysterieuze Circe kennen, maar al snel heb je een vermoeden dat dit meisje niet helemaal juist is. Constant vroeg ik me af of Circe wel een echt meisje is, wat alleen maar erger was naarmate het verhaal vorderde. Andere personages vertoonden ook veel onvoorspelbaar gedrag, waardoor het verhaal echt alle kanten op kan gaan. Doordat ik niet kon verwachten wat er zou gebeuren, was het telkens een verrassing wanneer Fiona in een andere situatie belandt.

Nell de Smedt heeft een mysterieuze schrijfstijl waarbij ze soms spannende korte stukken neerpent waarbij ik de rillingen op mijn rug kreeg. Circe is namelijk een van de meest creepy personages waar ik over heb gelezen. Geloof me, dit boek wil je uiteindelijk niet wegleggen! Ik heb namelijk de tweede helft van het boek zonder een pauze gelegen. Het mysterieuze randje wat zelfs horrorelementen bevat is te gruwelijk voor woorden, waardoor ik gewoon door moest lezen tot het eind.

Nell De Smedt is maar vijftien jaar, maar ik had het idee dat ik een boek las van een ervaren auteur die vele boeken op haar naam had staan. Wat een indrukwekkend verhaal zeg! De grens van werkelijkheid en verbeelding is heel vaag in dit boek, waardoor het mysterie constant aanwezig blijft. Ik heb meerdere keren kippenvel gekregen bij dit boek, hoewel ik het niet helemaal kon vinden met het einde. Heb je een dag eens zin in een beklemmend verhaal waarbij je constant vragen hebt? Dan is Circe zeker wat voor jou!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar van de uitgeverij, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik erg dankbaar voor ben.