Recensie: Cool als Collina (Cool als Collina #1)

Titel: Cool als Collina (Cool als Collina #1)

Auteur: Arjan van den Haak

Doelgroep: 13+

Bladzijdes: 279

ISBN: 9789081739924

Prijs: 14,99

Sjoerd Verveer is vijftien jaar en zit op voetbal, maar de afgelopen maanden heeft hij steeds minder plezier tijdens het voetballen. Als hij bij een wedstrijd bij toeval als scheidsrechter mag spelen, blijkt hij dit nog erg leuk te vinden. Mensen zien talent in hem, dus hij wil graag verder gaan in het scheidsrechten van voetbalwedstrijden. Hier komt alleen wel veel kennis, moed en gezag bij kijken, Sjoerd zal dus nog veel moeten leren. Hij moet zich staande houden tussen verschillende voetbalteams, zijn oude voetbalteam, zijn ouders die tegen een faillissement lopen en meisjes die zijn interesse opwekken.

Een paar weken terug kreeg ik een mailtje van Arjan van den Haak, een auteur die in eigen beheer zijn boek heeft uitgegeven. Hij vertelde dat zijn boek wat weg heeft van de verhalen va Buddy Tegenbosch, dus dat haalde me al snel over om zijn boek uit te proberen. Hoewel ik geen grote voetbalfan ben, was ik erg benieuwd of dit verhaal me toch wist te pakken.

De schrijfstijl van Arjan van den Haak vond ik in ieder geval erg prettig. Hij schrijft met niet al te veel poespas, maar weet juist te zeggen waar het op staat. De aspecten wat betreft voetbal weet hij keurig te omschrijven en zelfs lezers die niet zo enthousiast zijn van voetbal, kunnen de sport uiteindelijk wel waarderen. Er komen meerdere voetbalwedstijden aan bod in dit verhaal, maar elke wedstrijd voelt weer anders aan. Hoewel dit boek in eigen beheer is uitgegeven, was ik echt verbaasd van de uitstekende kwaliteit. Ik kon geen redactiefouten vinden door het verhaal heen, iets wat niet vaak voorkomt (zelfs vertaalde en internationale boeken hebben fouten). Arjan is erg vakkundig als het gaat om het scheidsrechten tijdens voetbal, maar dus ook om het schrijven zelf!

Tijdens dit boek merk je pas echt hoe uitdagend het is om scheidsrechter te worden. Profvoetballer is natuurlijk een hele uitdaging, maar een scheidsrechter zijn is ook erg lastig. Er zijn veel belangrijke regels die je moet weten, alle technische dingen van voetbal moet je als scheidsrechter weten en je moet rechtvaardig zijn en leiderschap kunnen tonen, zelfs als mensen uit het publiek of de voetbalspelers boos op je zijn omdat je volgens hen een verkeerde beslissing maakt. Na dit boek heb je veel meer respect voor scheidsrechters, want het is veel moeilijker dan je denkt.

Ondanks de uitleg over scheidsrechters, zijn er ook andere dingen die Sjoerd in zijn leven meemaakt. Zijn ouders hebben een eigen winkeltje, maar de rekeningen lopen daar hoog op. Er is een kans dat ze de winkel moeten sluiten en zelfs failliet raken, wat grote gevolgen kan hebben voor Sjoerd. Daarnaast ontwikkelt Sjoerd meer interesse in meisjes, waardoor hij ook erg in de problemen kan raken. Ook is er wat drama te vinden in het verhaal, waarbij ik bij een bepaald punt toch wel een lichte brok in mijn keel had. Het vervolg zou naar mijn mening nog wel meer ”uitstapjes” van het voetbal mogen hebben, want hierdoor leerde ik Sjoerd juist veel beter kennen.

Cool als Collina overtrof zeker mijn verwachtingen. Dit boek is aan te raden voor jonge lezers, zowel voor jongens als meisjes. Zelfs niet-lezers zullen genieten van dit boek, aangezien de vlotte schrijfstijl je er met gemak doorheen brengt. Voetballiefhebbers zullen extra genieten van het verhaal, maar het boek maakt ook uitstapjes naar het dagelijkse leven die heel aangrijpend kunnen zijn. Arjan van den Haak wil bewijzen dat zijn boek veel jongeren kan laten lezen en ik heb zeker de hoop dat dat gaat lukken, want dit is een erg goed verhaal waar ik zeker meer van wil lezen!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie, waar ik de auteur erg dankbaar voor ben.