Recensie: Dag 21 (The 100 #2)

Auteur: Kass Morgan

Genre: Science fiction, Young Adult

Uitgeverij: Blossom Books

Bladzijdes: 288

Prijs: 16,95

Waarschuwing: in de schuingedrukte tekst kunnen er spoilers zitten als je het eerste deel, De 100, nog niet hebt gelezen.

De 100 jongeren zijn al drie weken op de aarde. Ze blijken niet de enige aardbewoners te zijn en de voorraden raken op. De jongeren komen moeilijk aan voedsel en een paar pubers krijgen last van een ziekte. Wells probeert de groep bij elkaar te houden, terwijl Bellamy en Clarke proberen om Octavia te vinden, die is meegenomen door gevaarlijke aardbewoners. Ondertussen moet Glass op het ruimteschip proberen te overleven.

Bij deze serie kan je naast ”Don’t judge a book by its cover” ook zeggen ”Don’t judge a book by its serie”, want de verschillen tussen de boeken en de gelijknamige tv-serie zijn enorm. Ik was bang dat dit tweede deel mij wat teleur zou stellen, aangezien ik De 100 erg goed vond en niet verwachtte dat het tweede deel dit kon overtreffen. Gelukkig is dit boek net zo prachtig als het uiterlijk van dit boek, want ik heb enorm genoten van Dag 21, het tweede deel in De 100!

In De 100 kom je al veel te weten over het verleden van Clarke, Wells, Bellamy en Glass. Wat ik niet had verwacht, was dat er nog steeds veel geheimen kenbaar worden gemaakt in dit boek. In de schuingedrukte tekst worden er flashbacks gegeven van vroeger, en ik was verbaasd dat er nog veel dingen zijn die echt iets toevoegen aan de personages. De verhaallijnen van de jongeren is echt verweven met elkaar en je gaat in dit boek steeds meer verbanden leggen tussen de verschillende personages. Ik had meerdere keren dat ik een flashback las en dacht: o, dus als dit is gebeurd dan is het dus zo dat… Het is heel cool dat de jongeren van de 100 veel meer inhoud kregen door alle stukjes uit het verleden, ik kreeg genoeg openbaringen waarin opeens veel meer duidelijk werd. Deze trilogie is gewoon één grote puzzel en beetje bij beetje kan je de hele puzzel invullen.

In dit deel kom je wat meer te weten over de geschiedenis van de kolonie in de ruimte en wat er precies in het verleden is gebeurd. De 100 komen achter een boel geheimen die de kanselier verborgen heeft gehouden. Er zit behoorlijk wat mysterie rondom de aardbewoners en daardoor bleef ik maar lezen. Wat gebeurde er precies toen de kolonie naar de ruimte ging? Is deze wereld nu gevaarlijk of kunnen de mensen van het ruimteschip met gemak naar de aarde komen? Wat wordt er verzwegen voor alle bemanning van het ruimteschip? Al deze vragen maakten me zo nieuwsgierig dat ik tot 2 uur ‘s nachts dit boek uit las en achteraf wil ik alleen maar meer weten…

De spanning was in dit deel wel aanwezig, alleen begon dit boek rustiger dan gedacht. De 100 eindigt met een enorme cliffhanger, maar Dag 21 begint met enige rust. Het heeft even geduurd, maar de spanning kwam snel terug en het einde (en dan vooral het verhaal van Glass) zat vol met spektakel, laat het derde deel maar gauw komen! Dag 21 is een boek wat de focus legt op het interessante verleden van de personages en hoe dat het heden beïnvloedt en daarnaast kan je genieten van het mysterie rondom de aarde en het ruimteschip terwijl je de personages steeds beter leert kennen. Een uitstekend vervolg op De 100 en ik kijk enorm uit naar het derde deel, genaamd Thuis.