Recensie: Darius de Grote is niet oké

Auteur: Adib Khorram

Vertaling: Tjalling Bos

Uitgeverij: Gottmer

Bladzijdes: 307

ISBN: 9789025771164

Prijs: 17,99

Darius is een echte nerd. Hij is dol op Star Trek en leest maar al te graag Lord of the Rings. Hij is een Halve Iraniër en voelt zich niet thuis in Amerika, maar hij heeft ook niet het gevoel dat hij in Iran zal horen. Hij spreekt geen Farsi en weet niet veel over de Perzische cultuur, maar wanneer zijn grootvader zal sterven, gaat Darius met zijn familie naar Iran. Hij leert daar Sohrab kennen en hij ontmoet voor het eerst van zijn leven zijn grootouders. In Iran merkt hij dat hij zich ook niet thuis voelt in dit land, maar ook dat het soms oké is om je niet oké te voelen.

Darius de Grote is niet oké klonk meteen als een boek voor mij. Ik ben dol op boeken met een nerdy hoofdpersoon, maar ik had ook het idee dat dit boek mij wel wist te raken. Met wat boekenbonnen besloot ik dit boek in huis te halen, zodat ik kon kijken of dit wat voor me is.

Darius de Grote is niet oké is een boek dat op de meest mooie wijze de gevoelige snaar raakt bij de lezer. Darius is een jongen vol twijfels en zorgen. Hij is al jaren depressief, slikt er medicatie voor en heeft vaak het gevoel dat hij een teleurstelling is voor zijn vader. Zijn moeder komt uit Iran, maar hij is er nog nooit naartoe geweest. Hij weet maar niet zijn plekje te vinden in de wereld en voelt zich vaak ongewild. Dit boek laat heel goed zien hoe het is om een depressie te hebben, maar weet het niet te zwaar te maken.

Samen met Darius ontdek je Iran en leer je veel over de Perzische cultuur. Veel termen in het Farsi komen voorbij, maar ik vond ze erg begrijpelijk en ik vond het interessant om de verschillende omgangsvormen te ontdekken. Het voelde echt alsof ik me bevond in een andere cultuur en daarbij is de familie van Darius zo bijzonder. Familiebanden zijn zo hecht en ook de vriendschap tussen Darius en Sohrab is zo prettig en vertederend.

Het is niet dat dit verhaal vol drama zit of enorm veel actie, maar daardoor was dit boek juist een ontzettend fijne leeservaring. Het laat zien hoe het is om depressie te hebben en hoe het is als dit in de familie zit, maar het geeft ook aan dat er genoeg mensen om je heen van je houden. De reis naar Iran is voor Darius een hele bijzondere beleving en zit vol prachtige herinneringen en emoties. Ik zit te duimen dat het vervolg ook vertaald zal gaan worden, want dit hartverwarmende verhaal is voor mij zeker nog niet over. Echt een prachtig verhaal waar ik haast een traantje bij kon laten, nu al een van mijn favoriete boeken van 2020!

Beoordeling: 10/10