Recensie: De Angstaanjager (Messenger of Fear #1)

Titel: De Angstaanjager (Messenger of Fear #1)11 De Angstaanjager Michael Grant

Auteur: Michael Grant

Genre: Young Adult

Uitgeverij: Harper Collins

Bladzijdes: 254

Mara Todd wordt wakker in de mist. Ze heeft geen geheugen meer en een mysterieuze jongen komt op haar af. Hij noemt zichzelf de Angstaanjager en kan de duistere kant van jezelf zien en deze bestraffen. Hij bestraft personen die slechte keuzes hebben gemaakt in hun leven waardoor ze andere personen pijn doen. Hij confronteert mensen met hun grote angst en Mara moet hier bij helpen. Ze volgen een verhaal van iemand die zelfmoord pleegde. Waarom moet Mara de Angstaanjager helpen en wat schuilt hierachter?

Pas kreeg ik een onverwachts pakketje in de brievenbus. Harper Collins was zo aardig om mij een recensie-exemplaar toe te sturen van De Angstaanjager van Michael Grant! Grant is één van mijn favoriete schrijvers (ik ben gek van de Gone-serie en de BZRK-trilogie vind ik ook tof), ik werd meteen nieuwsgierig naar deze nieuwe serie! Meteen schept dit wel hoge verwachtingen. Gone vond ik fantastisch, zal De Angstaanjager mij dit gevoel ook bezorgen?

Als eerste kon ik snel merken dat De Angstaanjager net zulke mysteries heeft als in Gone. Michael Grant verbergt nog veel details voor je, zodat het hele verhaal mysterieus aanvoelt. Je moet gewoon verder lezen omdat je antwoorden wilt op al je vragen! Grant schrijft wel heel beeldend en je kan alles met gemak voor je zien (het lezen was net een bioscoopervaring, en dan met 3D!), maar de achtergrond achter de Angstaanjager en het verleden van Mara wordt nog voor je verborgen gehouden. Langzaam krijg je steeds meer informatie over de Angstaanjager en het hele verhaal.

Het verhaal bevat niet al te veel spanning. Mara en de Angstaanjager zien allemaal stukken uit het heden of juist flashbacks uit het verleden van verschillende personen. Maar wat hebben deze personen allemaal met elkaar te maken? Waarom laat de Angstaanjager dit allemaal zien aan Mara? Waarom is Mara hierbij betrokken? Het mysterie neemt de grootste plek in beslag in het verhaal. De ultieme horror die ik van Michael Grant gewend ben zit er ook in. Een bepaald stuk in het verhaal… Gruwelijk! Het bezorgde me gewoon kippenvel! De personages houden ook je aandacht vast. De Angstaanjager lijkt op het eerste gezicht een creepy gozer, maar dat is hij volgens mij juist niet…

De Angstaanjager is het eerste deel van een serie en na het lezen wil ik zo snel mogelijk het vervolg lezen! Er zijn nog veel vragen die ik heb, maar gelukkig heb ik al een hoop antwoorden kunnen krijgen. De introductie op de personages is sterk neergezet in dit boek en ik ben heel benieuwd wat er verder gaat gebeuren. De ontknoping van dit boek vond ik onverwachts en adembenemend, ik zag het niet aankomen! De Angstaanjager bezorgde mij niet het epische gevoel als in Gone, maar het is zeker een Michael Grant-waardig boek! Laat het tweede deel maar snel komen!