Recensie: De brandende doolhof (De beproevingen van Apollo #3)

Auteur: Rick Riordan

Vertaling: Marce Noordenbos

Genre: Fantasy, Spanning, Middle Grade

Uitgeverij: Van Goor

Bladzijdes: 432

ISBN: 9789000351015

De avonturen van Apollo gaan weer verder! Apollo heeft al twee beproevingen gehad, maar moet nu zijn weg vinden in een labyrint, waar de derde beproeving en de derde keizer op hem wacht. Meg en Apollo moeten hulp krijgen van een sater, die hen kan vergezellen in het labyrint. Daarbij zoekt het tweetal hulp bij wat oude bekende helden, die met gevaar voor eigen leven het labyrint moeten betreden…

Rick Riordan is een gigantische held. Hij weet jaarlijks wel weer een spannend avontuur op papier te zetten. Na de serie van Percy Jackson en de vervolgserie De helden van Olympus kan je nu lezen over de avonturen van Apollo, die door Zeus een mens is geworden en zijn plekje in Olympus moet terugverdienen. Ik vond de eerste twee delen al erg leuk, dus ik keek zeker uit naar het derde deel. Zou Apollo zijn vrienden kunnen blijven beschermen?

Al snel raakte ik weer helemaal in de spannende sfeer van Rick Riordan. Hij schrijft altijd volgens een bepaalde structuur die keer op keer weet te slagen. Hij schrijft met lekker veel actie, zorgt voor veelzijdige en originele personages die de meest sassy opmerkingen weten te maken en weet oude mythologie in een modern jasje te stoppen. Ik kan er geen genoeg van krijgen! Dit boek wist weer precies te voldoen aan mijn verwachtingen. Het had een fijne vaart waardoor ik haast niet wilde stoppen met lezen. Rick Riordan did it again!

Apollo zie je naarmate het avontuur vordert erg veranderen. Hij was in het eerste deel erg arrogant (wat hem juist hilarisch maakte), maar nu hij al wat langer een menselijke vorm heeft begint hij meer te geven om zijn naasten. Hij ziet dat het sterfelijke leventje veel nadelen heeft, maar ook dat hij er alles aan wil doen om zijn vrienden te beschermen tegen het kwaad. Hij wordt veel sympathieker, maar weet gelukkig zijn bijdehante opmerkingen te behouden.

In dit deel merk je dat Riordan een serieuze toon gaat aanslaan in de rest van de serie. Er is namelijk een schokkende gebeurtenis waar ik nu nog steeds van moet bijkomen… Riordan is niet bang om risico’s te nemen en zorgt voor een harde aanpak. Je merkt ook dat de oude personages al ouder worden. Zo zijn er twee bekenden van De helden van Olympus waar ik erg van genoot. Ze worden al aardig volwassen en laten goed zien dat een happy ending altijd vervolgd kan worden met een bijzondere wending. Ook vind ik het erg leuk dat Riordan constant nieuwe inspiratie kan halen uit de Griekse mythologie om te gebruiken in zijn boeken. Er zijn constant nieuwe personages en mythologische figuren die het verhaal weten te verrijken en waar je nog niet over hebt gelezen!

De brandende doolhof is een heftig derde deel in deze spannende serie. De dramatiek wordt flink verhoogd, waardoor ik het idee heb dat de volgende delen ook erg heftig kunnen worden… Rick Riordan, wat doe je me aan? Ik kijk daarom ook erg uit naar het volgende deel in deze serie, want Apollo’s avonturen kan je gewoon niet vergeten!

Ik heb dit boek mogen ontvangen van de uitgeverij als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media.