Recensie: De Bronzen Stad (Daevabad Trilogie #1)

Vertaling: De Vertaalzusjes

Genre: Fantasy

Uitgeverij: Boekerij, Bestoffantasy

Bladzijdes: 607

ISBN: 9789022595954

Prijs: 24,99

Nahri woont tijdens de achttiende eeuw in Caïro, waar ze Ottomaanse edelen oplicht met haar geneeskundepraktijk. Ze gelooft niet in magie, maar heeft wel verhalen gehoord over djinns, geesten en de koperen stad Daevabad. Alles verandert wanneer ze tijdens een zwendelpraktijk een djinnkrijger oproept, en hij erop staat om haar mee te nemen naar de koperen stad, omdat haar leven in gevaar is. Ondanks dat ze niet gelooft in magie, gaat ze mee, aangezien ze ook antwoorden wil over haar afkomst. Ze kan talen spreken die ze nooit heeft gehoord, en ze weet niks over haar ouders. Zou ze in Daevabad de antwoorden vinden op haar vragen?

De Bronzen Stad is een adembenemend boek als je naar deze dikke pil kijkt. Ietwat intimiderend door de hoeveelheid pagina’s, maar het boek ziet er schitterend uit! Zeker als je de limited edition nog kan bemachtigen (die zijn nu erg zeldzaam geworden in de boekhandel) heb je een prachtig exemplaar voor in je boekenkast, maar is de inhoud net zo mooi als de buitenkant?

S.A. Chakraborty weet je mee te nemen in een meeslepend, intrigerend en spannend verhaal waarin het historische Caïro en omstreken worden gemengd met een fantasywereld waar je u tegen zegt. Ikzelf zag er een beetje tegenop voordat ik het boek ging lezen. Wat nou als ik het snel niet leuk zou vinden, en dan nog een enorm aantal aan pagina’s te gaan had? Gelukkig kwam ik al snel in dit verhaal, want je wordt al snel nieuwsgierig naar de achtergrond van Nahri en alle uitleg over djinns en Daevabad. Nu worden er wel veel termen aan je gegeven (waarvan de betekenissen veel overeenkomsten hebben), waardoor je wel je moet focussen op het verhaal. Gelukkig is er aan het einde van het boek een verklarende woordenlijst, zeker aan het begin is het aan te raden om die erbij te pakken zodat je niet verward raakt. Dit is inderdaad niet een boek dat je om de zoveel tijd oppakt, maar juist een boek waar je je volle aandacht aan wil besteden.

Ik vond Nahri een erg prettig personage om over te lezen. Ze weet haar eigen boontjes te doppen, maar ziet ook dat ze maar een individu is in een veel grotere wereld vol verschillende machtposities. Ze heeft een wat gesloten houding, maar weet zich wel te openen voor de mensen die ze vertrouwt. In dit boek is er ook een ander perspectief die je meer informatie biedt over de gang van zaken in Daevabad, een perspectief die ik op het begin wat minder vond. Daar moest ik even aan wennen, maar uiteindelijk geeft dit perspectief juist veel achtergrond over de stad en alle problemen die zich er voordoen.

Richting het einde beginnen de spanningen hoog op te lopen, en heb ik mij doen verbazen door de plotwendingen die je doen verrassen. Er is nog zo veel wat ik wil ontdekken in deze wereld, en de ontknoping maakt je meer dan nieuwsgierig naar het volgende deel. Dit boek is dan wel een flinke pil en heeft wat verschillende termen waar je je weg in moet vinden, maar dan word je beloond door een magisch verhaal vol intrige, romantiek, politieke problemen en meer. Deel 2 is al aangekondigd voor dit jaar, dus haal dit boek snel in huis zodat je erna kan uitkijken naar het vervolg!