Recensie: De Eliminatie

Auteur: Daniëlle Bakhuis

Genre: Thriller, Young Adult

Uitgeverij: Van Goor,  Best of YA

Bladzijdes: 272

ISBN: 9789000359066

Prijs: 15,00

Chleo van Doren ging op een avond een bus in, maar viel in slaap en werd wakker in een vochtige garage, samen met negen anderen die allemaal niet weten hoe ze in deze garage zijn gekomen. Chleo zit samen met onder andere een junk, een beroemdheid, een miljonair, een oude man, een kind en een baby in de garage. De enige manier om uit de garage te komen, is om de helft van de mensen in de garage te elimineren. Wie is het waard om te blijven leven en wie moet sterven?

Best of YA weet geweldige boeken uit te geven die zijn geschreven door Nederlandse auteurs. Toen ik hoorde dat Daniëlle Bakhuis haar nieuwe boek ging uitgeven bij Best of YA, had ik al meteen hoge verwachtingen, maar het boek sprak me nog niet helemaal aan. Door alle positieve reacties van lezers raakte ik wel nieuwsgieriger naar het verhaal, dus tijdens een dagje Amsterdam besloot ik dit boek te kopen. Een goede aankoop, want De Eliminatie is een ijzersterk verhaal!

Het concept van een afgesloten ruimte waarin tien mensen elkaar moeten elimineren klinkt op het eerste gezicht niet heel origineel. Het is een simpel maar effectief concept waar veel gedaan mee kan worden, wat Daniëlle dan ook zeker doet. Het gezelschap in de garage is heel divers, waardoor je de personages goed uit elkaar kan houden. Chloe is een vrij sympathiek meisje met een niet al te gelukkig leventje, maar ook succesvolle mensen zoals een miljonair en een bekende Nederlander zijn aanwezig. Rijk, arm, jong, oud, ziek, gezond, familie of alleenstaand, de tien mensen zijn allemaal uniek, waardoor het elimineren heel interessant wordt.

Wie is het waard om te blijven leven? Een vraag waar je als lezer lang over kan nadenken. De personages hebben allemaal hun eigen ideeën over wie moet sterven. Een oude man komt toch al bijna aan het eind van zijn leven, moet hij sterven? Een baby zal niks merken van zijn dood, maar is dat niet zielig omdat dat kindje een heel leven voor zich kan hebben? Alle discussies over de waarde van mensenlevens is ontzettend interessant. Mocht je dit boek erg gaaf vinden, de film After the dark heeft wat overeenkomsten met dit boek, aangezien daar ook word gediscussieerd over de waarde van iemands leven.

Het verhaal is op sommige punten erg spannend. Ik las daarom dit boek binnen twee dagen uit, aangezien ik erg gefascineerd was en heel nieuwsgierig was naar het einde. De dood van bepaalde personages kunnen heel gruwelijk zijn. Het einde stelde mij ook zeker niet teleur. Achteraf had ik bepaalde hints moeten zien waardoor ik het einde kon voorspellen, maar ik was er helemaal in getuind. Daniëlle Bakhuis heeft aanwijzingen naar het einde heel subtiel weten te verwerken in het verhaal, waardoor ik het gewoon niet zag aankomen.

De Eliminatie laat weer zien dat Nederlandse auteurs echte toppers zijn, helemaal als ze bij Best of YA hun boek uitgegeven. Dit boek blijft me zeker bij en het ethische dilemma in dit boek vind ik maar al te goed op papier gezet. Zin in een spannend boek, met ook nog eens een interessante inhoud waar je als lezer ook goed bij nadenkt? Dan is De Eliminatie echt wat voor jou!