Recensie: De erfenis van Villa Evie (De magische apotheek #6)

Vertaling: David Orthel

Illustraties: Claudia Carls

Genre: Fantasy, Middle Grade

Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf

Bladzijdes: 319

ISBN: 9789000374298

Lucie en haar vrienden hebben al vele avonturen meegemaakt, maar nu moeten zij nog hun grootste opdracht afronden. Edgar de Richemont is van plan om alle sentifleurs in de wereld uit te schakelen, en daarvoor is hij op zoek naar het meteoorpoeder uit de magische apotheek. Lucie en haar vrienden moeten de apotheek beschermen voor Edgar, en maken allemaal nieuwe luchtjes om de villa te beschermen. De villa lijkt Lucie op wonderbaarlijke wijze te helpen, maar kunnen ze Edgar wel stoppen?

De Magische Apotheek is een geweldige boekenreeks voor jonge avonturiers die hun ogen willen uitkijken (of juist hun neus willen vullen met geurtjes) door allemaal magische luchtjes, en het einde van deze serie is in zicht. Lucie moet Edgar stoppen, anders kunnen alle sentifleurs in de wereld in gevaar zijn. De groep heeft al zo veel reisjes gemaakt, maar hoe zou dit verhaal aflopen?

Anna Ruhe weet al vele verschillende luchtjes te bedenken voor deze boekenserie, maar in dit deel ontdek je nog steeds nieuwe dingen in deze magische wereld. Zelfs in dit deel worden er nieuwe luchtjes en combinaties bedacht, en gaat Lucie steeds meer ontdekken rondom de villa. De apotheek heeft zo veel geheimen, en in dit deel worden ze ontrafeld! Persoonlijk vond ik het wel jammer dat de groep geen groot avontuur had in het buitenland, maar dat het verhaal zich vooral afspeelde in de apotheek. Het is wel mooi dat het verhaal eindigt waar het ook begon, maar daardoor miste ik een beetje het spektakel van een buitenlandse bestemming wat de vorige delen wel hebben. Afgezien daarvan is het nog steeds een spannend avontuur en kan je niet wachten op de ontknoping van het verhaal.

De ontknoping van deze zesdelige serie is wat mij betreft geslaagd, hoewel er wat kleine kanttekeningen zijn. Het verhaal wordt op een mooie wijze afgerond, en ondanks de offers die worden gemaakt, kan je het verhaal met een fijn gevoel afsluiten. Ook blijft het verhaal tot het einde spannend, en verbaas je je rondom de wendingen in het verhaal. Ik vond alleen een bepaalde actie van een personage wat gek. Er is namelijk een oplossing bedacht om Edgar te stoppen door een van de personages, terwijl er zo veel andere mogelijkheden zijn die minder drastisch zijn. Het was vooral een manier om het verhaal wat spannender te maken, maar ik vond het niet helemaal bij de personages passen.

Deze zesdelige serie in je boekenkast is een feest om te zien, zowel aan de buitenkant als de binnenkant, aangezien er genoeg mooie illustraties tussendoor erin staan. Ook de inhoud is een feest om te lezen, en wat heb ik toch genoten van de avonturen van Lucie en haar vrienden! En goed nieuws: Anna Ruhe zal in 2022 op social media iets vertellen over eventueel meer boeken in deze serie, dus misschien is Lucie’s carrière als apotheker nog lang niet afgelopen!