Recensie: De falling in love montage

Auteur: Ciara Smyth

Vertaling: Maria Postema

Genre: Contemporary, Young Adult, Romantiek

Uitgeverij: Querido Glow

Bladzijdes: 334

ISBN: 9789045124810

Saoirse is klaar met de middelbare school, en zal binnenkort gaan studeren. Ze is nog niet helemaal zeker van haar toekomst en thuis gaat het niet al te lekker, en daarbij wil ze niks meer te maken hebben met relaties. Op een eindexamenfeest ontmoet ze Ruby, een meisje die verslaafd is aan romantische comedy’s. Ze hebben een connectie met elkaar, maar Saoirse wil daar niks van weten. Ruby stelt een plan voor: de hele zomer gaan ze allemaal klassieke dates uit films nadoen, zonder dat ze echte verwachtingen krijgen over de liefde. Saoirse vindt het prima, maar weet ze zeker dat ze geen gevoelens kan krijgen voor Ruby?

Querido Glow weet een fantastisch aanbod uit te brengen waarin diversiteit centraal staat. Dit boek richt zich op een lesbisch meisje, die romantische dates nabootst met een meisje waar ze verder geen relatie mee wilt hebben, of toch wel? Dit boek leek me een heerlijk zomers en toch wat romantisch verhaal, dus al snel pakte ik het boek op toen ik hem in mijn handen had.

Dit is het debuut van Ciara Smyth, maar het is totaal niet te merken dat dit een debuut is. Ciara schrijft namelijk zo prettig, haar schrijfstijl neemt je mee naar een prettige zwoele zomer, maar ook een hectische zomer met een vleugje emotionele pijn. Saoirse is klaar met de middelbare school en kan na de zomer aan een nieuwe levensfase zitten, maar is ze daar wel aan toe? Haar thuissituatie is namelijk vrij bijzonder, maar ik zal nog even open laten hoe het bij Saoirse is. Ik vond dit namelijk een erg aangrijpende en ontroerende verhaallijn waarbij je veel meer geeft om Saoirse. Ze is namelijk op het begin vrij gesloten, maar dit heeft ook een reden.

Ruby heeft het ook niet volledig makkelijk, maar ze is een hele vrolijke meid die houdt van romcoms. Ze weet daardoor Soairse mee te nemen op de meest cliché dates die juist heel leuk kunnen zijn. Daarbij brengt ze samen met haar neef behoorlijk wat humor in het verhaal en maakt zij Saoises zomer veel zonniger. Vooral de relatie (of juist de niet-relatie) tussen de twee is ook heel pakkend. Ze vinden elkaar leuk en de klik er is volledig, maar Saoirse wil zich niet meer open stellen en Ruby accepteert dat. Hoewel je als lezer graag wilt dat de twee gewoon bij elkaar komen, snap je ook alle keuzes die de twee maken. Ook zijn de twijfels die Saoirse heeft heel herkenbaar. Ze is klaar met het middelbare schoolleven, maar weet niet of ze tevreden is met haar toekomstige studentenleven. Haar twijfelachtige en soms wat opstandige puberbrein weet in dit boek goed naar voren te komen en kan hopelijk ook veel bieden aan jongeren die ook twijfelen over hun eigen toekomst.

De falling in love montage is een bijzonder, romantisch, grappig en ontroerend verhaal over liefde, familie, vergeving, je open stellen, twijfels en vriendschappen. Als je in de zomer een kleurrijk en zoetsappig verhaal wil lezen met alsnog een ijzersterke inhoud, is dit het boek voor jou!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik Querido Glow erg dankbaar voor ben.