Recensie: De Gevallen Koning (Elfhame #2)

Auteur: Holly Black

Vertaling: Anne-Marieke Buijs

Uitgeverij: Boekerij, Best of Fantasy

Bladzijdes: 335

ISBN: 9789022591611

Prijs: 20,00

Hoewel iedereen in Elfhame neerkeek op Jude, heeft ze enorme prestaties verricht. Ze is nu de Hofmeester van Cardan en regeert via hem over het koninkrijk. Dit kan voor een jaar en een dag, daarna is de belofte tussen Cardan en Jude verbroken. De tijd tikt, en Jude moet over het hof waken als er een verrader in het spel lijkt te zijn… Kan ze haar positie behouden, of gaat Elfhame zonder Jude verder?

De Wrede Prins is een geniaal verhaal over een meisje dat opgroeit in een rijk vol fae, terwijl zij alleen maar haar onderdrukken. Ondanks alle vernederingen zet ze door en laat ze zich niet kisten, wat een powervrouw is dit! Ik had zo genoten van dit boek, helemaal omdat veel lezers in een readalong op Instagram dit boek lazen. Dit deden we voor het tweede deel weer, hoe zou dit vervolg zijn?

Holly Black is echt een meester wat betreft fantasyboeken, zij kan in het rijtje staan tussen beroemde schrijvers zoals Sarah J. Maas, Cassandra Clare en Leigh Bardugo. De manier waarop Black haar personages neerzet en hoe magisch zij Elfhame omschrijft zie je niet vaak voorbij komen. De personages zijn sluw, intelligent, mysterieus en weten je keer op keer te verrassen. Hoewel deze wereld veel weg heeft van andere verhalen over fae/elfen, voelt Elfhame heel uniek aan. Andere rijken komen nu ook meer op de voorgrond, waardoor je ook vele prachtige nieuwe locaties kan ontdekken.

Hoewel ik de eerste helft voornamelijk een opbouw vond voor spannende conflicten, wisten de personages het heel interessant te maken. Jude is iemand die zichzelf naar de top heeft gezet, maar kan ze dit volhouden? Ze is moedig en moet op slinkse wijze haar rivalen te slim af zijn, wat erg indrukwekkend is om te zien. De band die ze heeft met Cardan, haar familie en andere mensen aan het hof heeft zo veel kanten, waardoor de dynamiek tussen personages zo interessant is. Zo heeft ze een grote hekel aan Cardan, maar heeft ze wel enige gevoelens voor hem. Haar familie is haar dierbaar, hoewel de band met haar zus is afgebrokkeld. Jude is zo passievol in alles wat ze doet, waardoor ze een fantastisch personage is om over te lezen.

En nog even de complimenten voor de Nederlandse uitgave, want die is prachtig! Het is net als bij het eerste deel een limited edition, dus wees er snel bij om dit prachtige exemplaar in huis te halen. Zilver op snee, illustraties aan de binnenkant en mooie extra’s die het boek nog magischer maken. Het is nu afwachten op het derde deel, want de ontknoping van het verhaal is zo schokkend en ik kan niet wachten om het laatste deel te lezen!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en ambassadeurschap van dit boek, waar ik de uitgeverij zeer dankbaar voor ben.