Recensie: De goudvisjongen

Vertaling: Anneke Bok

Genre: Contemporary, Middle Grade

Uitgeverij: Meis & Maas

Bladzijdes: 351

ISBN: 9789030503316

Prijs: 17,50

Matthew is een jongen met vreemde gewoontes. Hij wil alles schoonhouden in het huis en na een aanraking wil hij het liefst uren onder de douche staan om schoon te worden. Ook is hij bang voor het getal 13 en komt hij haast niet het huis uit. Hij wil niet meer naar school en maakt de hele dag aantekeningen van de bezigheden van zijn buurtbewoners. Matthew valt nooit echt op, maar waarin de kleinzoon van zijn buurman vermist wordt, heeft Matthew het peutertje voor het laatst gezien. Waar is dit jongetje gebleven en kan Matthew dit mysterie oplossen?

Meis & Maas is een uitgeverij die de meeste mensen nu kennen van Vogelvrij en S.T.A.G.S., maar ze zijn voornamelijk een uitgeverij die hele mooie kinderboeken uitgeeft. De goudvisjongen is de nieuwe aanwinst van Meis & Maas en toen ik eenmaal een proefhoofdstuk had gelezen, was ik meteen nieuwsgierig naar het verhaal. Lezen vanuit het perspectief van iemand met een dwangstoornis kom ik niet vaak tegen, dus ik was heel benieuwd naar het verhaal van Matthew.

De goudvisjongen is een mooi, bijzonder, gevoelig en ook spannend verhaal. Dit boek bevat meerdere elementen die het boek erg goed maken, helemaal door de fijne schrijfstijl van Lisa Thompson. Ze weet heel goed in het hoofd te kruipen van een beginnende tiener en laat heel gedetailleerd zien hoe het kleine wereldje van Matthew eruit ziet. Matthew is vooral in zijn kamer, maar langzaam gaat hij steeds meer ontdekken. Hoewel Matthew dus vooral thuis is, raak je geen moment verveeld. Lisa Thompson weet je niewsgierigheid te prikkelen door de verdwijning van de kleinzoon van de buurman. Waar is het jongetje gebleven, zou hij ontvoerd zijn? Matthew heeft een aantal verdachten bedacht en gaat op onderzoek uit, waardoor Lisa ervoor zorgt dat je wilt blijven lezen.

Matthew is een hele bijzondere jongen. Hij heeft een dwangstoornis en is nogal bang voor de buitenwereld. Hij maakt maar al te vaak schoon, waar zijn ouders zich zorgen om maken. Hun zoon durft niet meer naar school en ziet haast zijn vrienden niet meer, dat is niet gezond! Gaandeweg het verhaal leer je steeds meer over de oorzaak van de dwangstoornis van Matthew. Hij verbergt namelijk iets voor de lezer en de onthulling van zijn geheim is maar al te zielig. Pfoeh, ik zat echt met een brok in mijn keel tijdens het lezen van dit boek! Matthews verhaal wordt zo aangrijpend en de emotionele lezers onder ons moeten zeker wat tissues in huis halen als ze dit boek gaan lezen.

Matthew is gelukkig niet alleen, want je leest ook over genoeg andere personages. Twee andere kinderen uit de buurt hebben contact met Matthew, die als een soort handlangers op zoek zijn naar de kleinzoon van de buurman. Daarnaast zijn nog alle buurtbewoners die je goed leert kennen, zelfs al spreekt Matthew nauwelijks met ze. Ze zorgen dat het verhaal erg levendig is en langzamerhand helpen ze Matthew met het overwinnen van zijn angsten.

De goudvisjongen is een prachtig verhaal vol mysterie, gekke buren, verdriet, angsten, hoop en moed. Vooral het einde wist mij volledig te raken, wat is Matthew toch een kleine held! Het heeft mijn liefde voor boeken vanuit het perspectief van een kind vergroot, want zulke verhalen zijn zo mooi!