Recensie: De groepering

Auteur: Astrid Witte

Genres: Dystopia, Young Adult

Uitgeverij: Clavis Books

Bladzijdes: 165

ISBN: 9789044833737

Prijs: 15,95

Deyno leeft in een toekomst waarin onsterfelijkheid werkelijkheid is geworden. Mensen zijn gedwongen om maar één kind te hebben door overbevolking en door medicijnen kunnen mensen heel oud worden, om daarna zelfs digitaal opgeslagen te worden. Deyno komt erachter dat er een beweging is genaamd LALD (Live And Let Die) die juist een natuurlijk leven wil hebben, waarbij mensen gewoon moeten sterven en meerdere kinderen zouden mogen krijgen. Langzaam komt Deyno in contact met deze groep via Ambar, een meisje waar hij langzaamaan verliefd op wordt. Maar is deze groep wel zo goed als het lijkt?

De Groepering is een boek dat mij al vrij aansprak. De cover is in ieder geval prachtig! De lucht heeft de vorm van een grafkist, waardoor je meteen een luguber sfeertje krijgt. Ik was heel benieuwd wat Astrid Witte voor wereld had geschapen. Een beweging die strijdt tegen de overheid klinkt namelijk niet heel origineel, maar wellicht wist het verhaal juist een mooie wending te maken. Ik was dus erg nieuwsgierig naar dit verhaal, dus binnen een avondje had ik dit boek uit.

De wereld van De Groepering vond ik uitermate realistisch. Deyno maakt gebruik van verschillende apparaten die het leven een stuk vergemakkelijken. Een speciale bril houdt bij of je gezond bent en geeft je meerdere meldingen zodat jou leven heel gestructureerd wordt. Door de verbeterende gezondheidszorg kunnen mensen veel ouder worden en minder oud lijken. De technologie is ook zo verbeterd dat mensen als het ware hun brein op een harde schijf te zetten, om zo voor eeuwig voort te leven. Dit levert wel problemen, aangezien een hogere levensverwachting zorgt voor overbevolking. Hierdoor mogen mensen maar 1 kind krijgen, waar LALD tegen strijdt. Ik vond deze wereld heel realistisch neergezet, aangezien ik nu al merk dat bepaalde dingen in de toekomst kunnen gebeuren.

Aangezien dit boek vrij dun is, had ik hem ook snel uit. Ik vond het lekker om binnen een korte tijd zo’n boek uit te lezen, maar aan de andere kant miste je daardoor wat meer verdieping in de personages. Zo is Deyno een vrij simpele jongen. Hij is erg beïnvloedbaar, vrij vriendelijk en gaat makkelijk mee in andermans meningen. Hij had daarom maar weinig pit, wat ik erg jammer vond. Ik spoiler niet, maar Deyno’s vriendin maakt het aan het begin van het verhaal uit. De reden daarvoor vond ik vrij zwak en het werd snel aan de kant geschoven, zodat Deyno meer aandacht kon besteden aan LALD en Ambar. Ook Ambar kon ik vaak niet echt peilen. Daarbij vond ik wel dat de mensen van LALD goed te onderscheiden waren. In de groep waar Deyno terecht komt zijn er meerdere pubers die allemaal hun eigen verhaal hebben. Hun motieven om bij LALD te komen waren heel logisch, waardoor het rebelse groepje zijn charme kreeg.

Het plot vond ik soms niet al te denderend, maar ik vond juist fijn hoe Astrid Witte de maatschappij naar voren bracht. In de meeste boeken weet de auteur je een specifieke mening te geven zodat je het volledig eens bent met de hoofdpersoon, maar in dit boek weet de auteur juist alles te neutraliseren. Deze maatschappij heeft zijn voor- en nadelen, jij mag zelf oordelen of deze maatschappij goed is. Dit vond ik een geweldig manier om deze futuristische wereld te beschrijven, aangezien dit boek je erg aan het denken zet. Dit is naar mijn mening echt de kracht van dit boek, aangezien ik de personages wat aan de vlakke kant vond. Dit boek geeft in ieder geval genoeg stof om over na te denken, waardoor dit boek veel interessante discussies kan opleveren.

Dit boek heb ik mogen ontvangen als recensie-exemplaar van de uitgeverij in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik zeer dankbaar voor ben.