Recensie: De halsketting

Genre: Geschiedenis, Young Adult

Uitgeverij: Zilverbron

Bladzijdes: 190

ISBN: 9789463080538

Prijs: 17,95

Cijfer: 6/10

Lara is jarig en krijgt een halsketting voor haar verjaardag, ze weet alleen niet van wie ze deze heeft gekregen. Wanneer ze gaat slapen en de halsketting om heeft, wordt ze niet wakker in haar eigen kamer. Sterker nog, ze is in een hele andere tijd beland! Haar ouders waren vervloekt en Lara is daardoor in de Middeleeuwen beland. Lara is degene die de vloek kan breken en ze kan alleen naar huis keren als ze dat weet te doen. De Middeleeuwen is alleen niet de meest fijne tijd om in te leven, zeker als Lara geen plek heeft om te wonen…

Op mijn studentenvereniging vroeg een vriend van mij laatst of ik interesse had om een boek te lezen van een vriendin van hem. Op deze manier leerde ik het boek De halsketting van Cato Frederiks kennen, een psychologiestudent uit Amsterdam die op jonge leeftijd al dit boek heeft geschreven. Ik zie steeds vaker voorbij komen dat schrijvers op jonge leeftijd al zo veel ambitie hebben, dat ze een boek weten uit te geven. Ik was wel benieuwd geworden naar De halsketting, dus wat later kon ik beginnen in dit boek!

Wat mij meteen al opviel aan dit boek, is dat het een redelijk dunne pil is. Het lettergrootte is ook groot, dus je gaat met gemak door dit boek heen. Lara belandt al snel in de Middeleeuwen en leert wat haar vloek precies inhoudt. Daarna begint snel het avontuur en moet ze overleven in deze zware tijd. Gelukkig doet ze dit niet alleen, er komen ook andere personages voorbij die haar helpen (of juist niet). Het verhaal gaat heel snel en het ene probleem wordt opgevolgd door een nieuw probleem, zodat de vaart in het verhaal er zeker in blijft. Cato Frederiks weet de omstandigheden van de Middeleeuwen kort maar krachtig te vertellen, dit boek is dus zeker niet langdradig!

Het boek is kort en vlot geschreven, maar dat had aan de andere kant wel een nadeel. Ik had soms het idee dat alles iets te snel ging en dat ik een samenvatting las van het verhaal, waar alle achtergrondinformatie en karakterverdieping van personages weggelaten werd. Ik kon mij nooit goed binden met bepaalde personages, omdat er al snel werd overgeschakeld op andere personages. Alleen Lara zat altijd in het verhaal, de rest kwam altijd vlug voorbij. Daarbij vond ik het einde iets te snel gaan, hoewel de boodschap wel duidelijk werd neergezet. Daarbij vond ik de ouders van Lara niet zo slim en heel suf overkomen, waardoor ik altijd blij was als er weer werd overgeschakeld naar Lara.

De halsketting is een kort maar krachtig verhaal over het leven in de Middeleeuwen en vriendschap. Ik vond het jammer dat er weinig binding was tussen de personages en ik en het wist bij mij geen al te grote indruk achter te laten, maar voor een lekker vlot verhaal voor tussendoor is De halsketting zeker een aanrader. Het verhaal had wat uitgebreid kunnen worden door wat meer karakterverdieping, maar aan de leeftijd van de schrijfster is ook wel te begrijpen dat dit boek geen prachtwerk is. Ik ben benieuwd hoe Cato haar schrijfstijl gaat ontwikkelen als ze een nieuw boek gaat uitgeven!