Recensie: De hemel begint bij je voeten

Titel: De hemel begint bij je voeten

Auteur: Jandy Nelson

Uitgeverij: Blossom Books

Bladzijdes: 272

ISBN: 9789020679854

Lennie Walker komt terecht in een tijd van rouw. Haar zus Bailey, een stralende meid, is plotseling overleden. Bailey laat Lennie achter met haar oma en oom, terwijl ze haar verdriet uit door het maken van poëzie die ze achterlaat voor toevallige voorbijgangers. Lennie heeft veel pijn, maar komt voor het eerst in aanmerking met de liefde. Toby was het vriendje van Lennie en bij hem vindt ze steun, ze snappen hoe hard de dood van Bailey binnenkomt. Joe is de nieuwe leerling bij Lennie op school en kan het hart van Lennie ook veroveren. Lennie raakt aardig in de war, terwijl ze moet dealen met het overlijden van haar zus.

Blossom Books had de afgelopen maanden een actie waarin ze acht titels hadden afgeprijsd naar 10 euro per stuk. Dat is haast niks! Ik ging flink los op deze boeken, dus De hemel begint bij je voeten kon ik niet laten liggen. Ik had ontzettend genoten van Ik geef je de zon, waardoor ik zeker dit boek wilde uitproberen. Dit boek heeft Jandy Nelson eerder geschreven dan Ik geef je de zon, zou haar schrijfstijl in dit boek al on point zijn?

De hemel begint bij je voeten is een verhaal vol emotie. Lennie mist haar grote zus en gaat een chaotische tijd tegemoet. Ze rouwt om haar zus, denkt aan haar moeder die haar dochters heeft achtergelaten toen ze erg jong waren, ze sluit zich af van haar oma en haar oom en wordt ook nog eens verliefd. Niet zo maar verliefd, want deze liefde is erg complex. Het vriendje van haar zus rouwt ook enorm, maar ze vinden steun bij elkaar. Lennie vindt het lastig om wat te voelen voor hem, aangezien het als verraad aanvoelt. Daarbij weet Joe, de nieuwe klasgenoot, nog weinig over Lennie’s leven, maar zorgt hij er wel voor dat Lennie haar verdriet vergeet. Hoewel ik zelf niet dol ben op liefdesdriehoeken, was deze juist heel logisch. Lennie heeft gewoon ontzettend veel aan haar hoofd, waardoor ik zeker met haar meeleefde en haar keuzes begreep.

De personages vond ik erg realistisch aanvoelen. Ze hebben allemaal hun eigen gevoelens die ze uiten, hebben  allemaal details waardoor ze levendig worden en ze weten de wereld van Lennie compleet te maken. De oma van Lennie is zo’n lieve vrouw, terwijl haar oom wel een rare snuiter is (maar wel een hele grappige snuiter). Beide jongens waren ook erg uniek, elk personage had wel iets waardoor je ze in je hart gaat sluiten!

De schrijfstijl van Jandy Nelson is echt prachtig. Ze schrijft op een poëtische manier, hoewel ik meer onder de indruk ben van haar schrijfstijl bij Ik geef je de zon. Je ziet wel dat ze nog speelt met haar schrijfstijl, maar het boek zit vol mooie quotes en zinnen die mij wisten te raken. Daarbij schrijft Lennie vaak gedichten of kleine stukjes tekst op papier, die je ook kan lezen. Deze gedichten zijn ook emotioneel en prachtig om te lezen, een mooie aanvulling op dit boek!

De hemel begint bij je voeten is een mooi verhaal over rouw, familie, liefde, vriendschap en meer. Mensen die houden van een poëtische schrijfstijl en willen zien hoe een meisje steun vindt in een tijd van rouw, zullen dit boek fantastisch gaan vinden. Ik kijk nu al uit naar een nieuw boek van Jandy Nelson, want zij weet hoe je prachtige verhalen kan schrijven!