Recensie De hemel in het ijs

Titel: De hemel in het ijs

Auteur: Adrienny Young

Vertaler: Maria Postema

Genre: Historie, Young Adult

Bladzijdes: 303

ISBN: 9789000360222

Eelyn is een Viking-dochter en weet hoe ze overleeft in de strijd. Haar clan, de Aska, vecht om de zoveel jaar met de vijandige clan, de Riki. Tijdens een gevecht op het slachtveld ziet Eelyn iets wat haast niet waar kon zijn: ze ziet haar broer, dezelfde broer die ze jaren geleden tijdens een slagveld zag sterven. Hij vecht zelfs mee met de Riki! Eelyn probeert haar broer te achtervolgen, maar wordt gevangengenomen door de vijandige stam. Ze wordt meegenomen en moet als slaaf leven bij de Riki. Kan ze ontsnappen en zou ze kunnen snappen waarom haar broer zich heeft aangesloten bij de vijand?

Ik ben al een tijd fan van de serie Vikings. Ik ben dol op de Vikingen, hun ruige cultuur is zo tof om te zien! Toen ik hoorde dat Best of YA een boek ging uitgeven over een Vikingmeisje, was ik al snel enthousiast. Zou dit verhaal net zo ruig worden als dat ik hoopte?

De hemel in het ijs is een interessant historisch verhaal dat mij deed denken aan Onverschrokken, aangezien je in beide verhalen een jonge vrouw volgt in een oud verleden. Eelyn is een sterke vrouw die wel tegen een stootje kan. Op het slagveld weet ze met gemak de baas te zijn over de tegenstander, maar heeft nog wel pijn als ze denkt aan haar broer, die ze heeft verloren in een andere strijd. Toch blijkt hij te leven en een onderdeel te zijn van de Riki, waar ze bij terecht komt als slaaf. Het verhaal begint meteen met veel actie, maar zakt wel wat af als Eelyn eenmaal met de Riki moet leven. Het dagelijks leven wordt vooral verteld en Eelyn leert de mensen van de Riki kennen, maar heel veel gebeurde er niet. Het verhaal kabbelde wat voort, maar uiteindelijk was er een keerpunt waarbij de actie weer op een hoger niveau kwam. Daarna had het verhaal een fijne vaart en kon ik het boek haast niet wegleggen!

De setting van de Vikingen is uitstekend uitgewerkt. Ik ben geen enorme expert van dit volk, maar alle gebruiken, gevechten en manieren kwamen naar mijn idee goed over. Ik merkte de verharde persoonlijkheden van dit volk, hun vechtlust en hun overlevingsdrang. Ondanks het rustige onderdeel van het boek waarin veel dagelijkse dingen voor de Vikingen werden besproken, vond ik het toch interessant om te lezen. Adrienne Young heeft zich overduidelijk tot in de details ingelezen, waardoor alles heel realistisch overkomt. Daarbij vond ik Eelyn een tof personage. Ze is sterk en is een stoere Viking, maar heeft ook gevoelens en zal alles over hebben voor haar familie. De personages hadden allemaal wat een eervolle uitstraling en merkte je gewoon dat ze veel kracht hadden. Een echt boek met pit!

De hemel in het ijs is een mooi verhaal waarin je het leven van Vikingen beter gaat begrijpen. Hoewel het verhaal soms wat tempo kan verliezen, heb ik erg genoten van Eelyn. Het verhaal wist de nodige actie te geven waar ik naar verlangde (met soms gruwelijke details) en de personages barsten van de power. Zoals Obelix zou zeggen: Cool volk, die Vikingen!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media.