Recensie: De Kerstmisaurus en de Winterheks (De Kerstmisaurus #2)

Illustraties: Shane Devries

Vertaling: Lidwien Biekmann

Genre: Kerst, Middle Grade

Uitgeverij: Billy Bones

Bladzijdes: 400

ISBN: 9789463850094

Willem had vorig jaar een geweldig avontuur meegemaakt met de kerstman en de kerstmisaurus, dit jaar krijgt Willem weer bezoek van de kerstman! De kerstman neemt Willem, zijn vader, stiefzusje en stiefmoeder mee naar de noordpool, zodat zijn familie ook de woonplaats van de kerstman kan zien. Daar ontmoeten ze de Winterheks, die de tijd stil kan zetten. Willem krijgt hierdoor te weten dat in de toekomst er geen kerstmis meer zal zijn… Kan Willem de loop van de toekomst veranderen en kerstmis redden?

Twee jaar geleden las ik De kerstmisaurus, wat ik een geweldig kerstverhaal vond waar ik zo van genoot. In 2019 las ik dit boek, het vervolg op het verhaal van Willem, tijdens eerste kerstdag. Door dit boek kwam ik alleen maar meer in de kerststemming, dus dit jaar wil ik je zeker overtuigen om dit boek (en het vorige deel) snel in huis te halen, want dit boek wil je gewoon lezen tijdens de kerst!

Net als in het eerste deel kan je zo snel door dit verhaal gaan door de vlotte schrijfstijl van Tom Fletcher. Het boek lijkt een dikke pil, maar de letters zijn juist lekker groot en de vele illustraties in het boek zorgen ervoor dat je snel dit boek kan uitlezen. Tom Fletcher schrijft heel beeldend, vol leuke grapjes en personages die zo aandoenlijk en heel expressief zijn. Zo heb je de lieve Willem met zijn gouden hart en moed, maar ook Brenda, die in het eerste deel een gemeen meisje was. Nu heeft ze een hele groei doorgemaakt en is ze hecht met Willem, maar vindt ze het soms moeilijk om een braaf meisje te zijn. De kerstman en zijn elfjes zijn zoals gewoonlijk zo vrolijk en energiek, maar je hebt ook weer een gemene schurk die het kerstfeest helemaal kan verzieken… De personages maken het verhaal zo spetterend en ook lekker spannend, waardoor zowel jong en oud in de ban kan raken van dit boek!

Het verhaal weet de kerstsfeer goed te pakken en je wordt helemaal warm vanbinnen als je dit boek aan het lezen bent. Willem heeft zo’n goed hart en de gebeurtenissen in dit boek zorgen ervoor dat je meteen je kerstboom wil optuigen, want Willems enthousiasme voor de kerst is zo aanstekelijk! De verhaallijn is een tikkeltje anders dan het eerste deel en je ontdekt nog genoeg over de noordpool. Weer een totaal nieuw avontuur dat geen moment verveelt!

De illustraties van Shane DeVries verdienen ook een staande ovatie, want wat zijn alle tekeningen toch mooi! Ze zitten vol detail, weten gebeurtenissen die Tom Fletcher op spectaculaire wijze beschrijft op legendarische wijze uit te beelden en elke illustratie oogt zo prettig. Ik was zo onder de indruk door elke bladzijde, die door de illustraties heel speels is. Daarnaast vind ik het ook zo mooi dat Willem in een rolstoel zit, maar totaal niet wordt neergezet als zielig of hulpeloos. Willem is echt een rolmodel voor kinderen met een fysieke beperking, want Willem staat positief in het leven en laat zien dat een beperking je leven eigenlijk niet hoeft te beperken. Een fantastische boodschap, het maakt het boek nog een stukje mooier dan dat het al is!

De boeken over de Kerstmisaurus zijn twee fantastische verhalen voor zowel jonge lezers als oude lezers. Ideaal om te lezen met het hele gezin, zo kan je samen genieten van een fantastisch verhaal en je ogen uitkijken door alle prachtige illustraties. Een mooier boek om te lezen tijdens of voor de kerst bestaat haast niet!

Beoordeling: 10/10