Recensie: De kleuren van schaduw (Schemering #2)

Vertaling: Inge Pieters

Genre: Fantasy

Uitgeverij: Boekerij

Bladzijdes: 552

ISBN: 9789022584941

Prijs: 24,99

Het is vier maanden verder en Rood Londen maakt zich klaar voor de Elementenspelen, een internationale magiewedstrijd om de banden tussen twee aangrenzende landen te versterken. Kell smokkelt inmiddels niet meer tussen de verschillende werelden en denkt nog veel na over Lila, die ondertussen haar carrière als piraat volgt. Een ander Londen wordt alleen sterker, wat grote gevolgen kan hebben voor de wereld van Kell…

De kleuren van magie vond ik een ontzettend tof en magisch verhaal, welke ik las met een readalong die was georganiseerd door @thequeenofgeek op Instagram. Sterker nog, ik ben dit boek nog meer gaan waarderen door het te herlezen tijdens de readalong! We besloten ook de vervolgdelen te gaan lezen, dus afgelopen september begonnen we aan dit vervolg! Was het net zo tof als het eerste deel, of was dit echt een tussendeel in deze trilogie?

De kleuren van schaduw volgt Kell en Lila in hun avonturen in Rood Londen. Althans, soms zijn het niet de avonturen die ik in het eerste deel wel constant voorbij zag komen. Het verloop van het verhaal is wat trager, het is voornamelijk een grote opbouw naar de climax. Dit zorgde wel voor meer verdieping van de personages, maar ik had het idee dat het verhaal met gemak wat ingekort kon worden (het boek is ook stukke dikker dan het eerste deel). Sommige stukken in het verhaal waren erg interessant en zorgden bij mij voor wat mooie theorieën over de loop van het verhaal.

Kell is wat verstandiger in dit deel geworden, hoewel hij wel in is voor wat vermaak. Lila werd juist een van mijn favoriete personages in het verhaal. Ze is zo ontzettend stoer en dapper, haar lef waardeerde ik wel! Ook komt er een nieuw personage voorbij die ik in het begin wel mocht, maar uiteindelijk wat vervelend vond (iets met romantische scènes die me niet helemaal lagen). De personages handelden in ieder geval erg realistisch en Rood Londen wist me weer te betoveren, helemaal tijdens de Elementenspelen! De Elementenspelen vond ik een van de leukste stukken van het boek, want deze gevechten waren spectaculair!

Naast alle festiviteiten in Rood Londen, was er ook nog een personage in een ander Londen die wat spanning in het verhaal bracht. Dit brengt in ieder geval hoge verwachtingen voor het derde deel, want ik denk dat het slotdeel echt spectaculair gaat worden! Het einde zorgde voor een grote spanningsboog en daardoor kan ik echt niet wachten op het laatste deel. V.E. Schwab is een geniale schrijfster als het gaat om fantasyboeken!

Waardering: 8/10

Ik heb dit boek ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik de uitgeverij erg dankbaar voor ben.