Recensie: De laatste Namsara (Iskari #1)

Vertaling: Maria Postema

Uitgeverij: Blossom Books

Bladzijdes: 384

ISBN: 9789463491303

Prijs: 19,50

Cijfer: 10/10

Asha is de dochter van de koning van Firgaard, maar ook een drakendoder waarmee ze de titel Iskari heeft gekregen, een naam die in de mythologie een rol speelt van een vrouw die alleen maar dood en verderf met zich meebrengt. Asha doodt draken uit haat, aangezien de eerste draak Kozu haar heeft verbrand en haar stad heeft verwoest. Over een paar dagen wordt ze uitgehuwelijkt aan Jarek, de commandant van het leger van haar vader. Asha wil totaal niet met Jarek trouwen, dus er is een uitweg: als zij voor het huwelijk Kozu kan doden, kan ze vrij zijn. Kan Asha deze gevaarlijke draak verslaan?

Blossom Books is een uitgeverij die vele pareltjes weten uit te geven. Ze besloten Iskari te vertalen en een nieuwe cover te geven en man man man, wat een prachtig boek is dit zeg! De illustratie van Asha met daarachter een draak ziet er zo adembenemend uit, helemaal met die poster die erbij hoort. Door de cover moest ik dit boek gewoon hebben. Zodra hij uit was, haastte ik mij naar de boekhandel en kocht ik Iskari, in de hoop dat de binnenkant net zo mooi zou zijn als de buitenkant.

Iskari speelt zich af in een wonderbaarlijke wereld. Asha woont in een wereld met mythische verhalen van vroeger, gevaarlijke draken en verschillende volkeren. Een wereld ging echt voor mij open, want het was haast alsof ik samen met Asha Firgaard verkende en draken aanviel. De beschrijvingen van Ciccarelli zijn heel beeldend en ondanks de vreemde termen die je leest in het boek, weet je zo wat er mee bedoeld wordt. Nog maar te zwijgen over de draken! Pfoeh, ondanks al het gevaar van draken zijn het echt schitterende wezens die mij volledig wisten te betoveren. Hoewel ik vaker over draken heb gelezen, had Kristen Ciccarelli toch nieuwe elementen toegevoegd zodat deze draken toch wat unieke kenmerken hebben, wat het boek toch vrij origineel maakte.

Asha is echt een kickass vrouw die weet hoe je moet vechten. Asha moet trouwen met Jarek? Nee hoor, Asha wil gewoon draken verslaan! Asha heeft een vechtlust waar je u tegen zegt, een sterke wil en ook een bijzonder verleden. Gaandeweg het verhaal komt Asha op steeds meer nieuwe inzichten. Sommige inzichten waren achteraf gezien best voorspelbaar, maar Ciccarelli weet het verhaal zo vloeiend te laten verlopen dat ik keer op keer werd verrast. Andere personages waren ook bestand tegen een stootje en staan hun mannetje, dus je bent verzekerd van wat stoere personages die veel spanning in het verhaal weten te brengen.

Het verhaal van Asha wordt af en toe onderbroken door een van de oude verhalen, die veel vertellen over de Oude, een soort god die twee metgezellen schiep: Namsara en Iskari. Veel oude verhalen worden verteld in dit boek en zulke oude verhalen kunnen draken naar je toe laten lokken, maar zijn op een andere manier ook erg gevaarlijk. Zo werden de mensen die de oude verhalen vertelden ziek. Ik vond alle verhalen heel bijzonder en gaven het volk van Asha nog meer details waar ik enorm van genoot.

Iskari is lekker spannend, zit vol actie en oude verhalen en krachtige personages. De romantiek was voor mij niet heel nodig geweest, maar bleef gelukkig op een laag pitje en werd wel heel mooi in het verhaal gebracht. Dit verhaal wist mij compleet in zijn greep te nemen en ik ben heel benieuwd naar de volgende twee delen in deze trilogie, die waarschijnlijk er ook fantastisch uit gaan zien. Fantasy van de bovenste plank! De laatste Namsara is een heerlijk begin van een avontuurlijke drakenserie, ik wil meer!