Recensie: De Moordopdracht (The Maze Runner #0.5)

Titel: De Moordopdracht (The Maze Runner #0.5)8 Maze Runner 0.5 De Moordopdracht James Dashner

Auteur: James Dashner

Genre: Dystopie, Spanning, Young Adult

Uitgeverij: Querido

Bladzijdes: 365

Voor de gebeurtenissen van Thomas in het labyrint, werd de aarde bijna verwoest door moordende zonnevlammen. De aarde raakte in puin. Dit is het verhaal van wat er gebeurt tijdens deze gebeurtenis en wat er erna gebeurde, want een gevaarlijk virus moordt een groot deel van de bevolking uit op aarde. Mark en Trina wisten de zonnevlammen te overleven en doen er alles aan om te overleven, maar dat gaat niet zo makkelijk als er overal gevaar is…

Na het lezen van de trilogie van James Dashner was ik erg nieuwsgierig naar de prequel die zou gaan over de verwoeste wereld. Eindelijk zouden we meer informatie krijgen hoe de aarde is ingestort en hoe dingen zijn ontstaan! Ik moest daarom ook meteen dit boek lezen toen ik van uitgeverij Querido een pakketje ontving, waar ik hen heel dankbaar voor ben!

Net als in The Maze Runner is er weer onwijs veel actie en spanning. Dit boek heeft ook weer de nodige achtervolgingen, gevechten en nauwe ontsnappingen aan de dood. Ik kwam vooral veel dingen tegen die je ook voorbij ziet komen in De Schroeiproeven, alleen speelt dit verhaal zich jaren geleden af. Thomas en Teresa hebben wel een klein stukje in dit boek, maar ze komen nauwelijks aan bod. Je leest vanuit het perspectief van Mark, één van de overlevers van de zonnevlammen. Hij probeert met een groepje te overleven en komt in actie tegen bepaalde mensen die geen goede plannen met de bevolking hebben.

In dit boek krijg je al wat antwoorden over het ontstaan van de verwoeste wereld. Er zijn herinneringen naar het ongeluk zelf en er wordt ook duidelijk waar het virus vandaan komt en waarom het is verspreid over de bevolking. Dit verhaal voegde op dat punt veel toe, want ik ben hierdoor achter bepaalde dingen gekomen die The Maze Runner nog gruwelijker maakt… Mark heeft een prettige stem, dus ik vond het niet moeilijk om over te stappen op een ander personage waarover je leest. Daarbij kan je dit boek haast niet wegleggen door de grote spanning, precies wat ik gewend ben van James Dashner.

De Moordopdracht is zeker een spannend boek waar je meer komt te weten over het verleden, maar het heeft me niet helemaal bevredigd. Ik wilde juist wat meer lezen over het verleden van Thomas en Teresa, maar dat werd nauwelijks verteld. Maar goed, dit was ook maar de eerste prequel van de serie, volgend jaar zou er nog een boek komen dat zich afspeelt voor De Labyrintrenner, dus wie weet krijgen we daar dan alle antwoorden over alle proeven die Thomas en de rest moest doorstaan.