Recensie: De nachtlantaarn

Vertaling: Anneke Bok

Genre: Middle Grade, Contemporary

Uitgeverij: Meis en Maas

Bladzijdes: 256

ISBN: 9789030503644

Prijs: 17,50

Nathan is elf jaar en vlucht met zijn moeder uit huis. De vriend van Nathans moeder maakt het heel akelig in huis en daardoor is zijn moeder genoodzaakt om samen met hem te vluchten. Ze komen in een oude en verlaten cottage terecht, maar als de moeder van Nathan eenmaal boodschappen gaat doen, komt ze niet meer terug. Waar is Nathans moeder? Nathan is bang dat zij hem heeft verlaten, maar hij krijgt gezelschap want nieuwe vrienden en een oude vriend waarvan hij dacht dat hij die nooit meer zou zien…

Lisa Thompson kende ik van De goudvisjongen, een ontroerend verhaal waar ik erg lovend over ben. Toen ik hoorde dat Lisa’s tweede boek ook uit ging komen bij Meis en Maas werd ik meteen erg enthousiast. Ik was heel benieuwd naar meer boeken van deze auteur, dus ik kon op digitale wijze al deze mooie Nederlandse editie lezen voor het verschijnen. Het boek is namelijk nu te vinden in de boekhandel! Maar was De nachtlantaarn net zo mooi als De goudvisjongen?

De nachtlantaarn begint met vrij veel mysterie. Nathan en zijn moeder zijn op de vlucht, maar in het begin is het nog niet duidelijk waarom. De vriend van Nathans moeder schijnt niet de beste persoon te zijn om mee samen te leven, maar wat is er dan gebeurd? Gaandeweg kom je steeds meer te weten over het verleden van Nathan, wat ook vaak akelig is om te lezen. De vriend van Nathans moeder is heel eng en de hoofdstukken waarin de situatie thuis wordt beschreven zijn heel oncomfortabel om te lezen. Wat hebben Nathan en zijn moeder het toch moeilijk! Je ziet Nathan als snel als een lieve jongen die veel ongeluk op zijn pad krijgt en je hoopt dus ook enorm dat het goed met hem gaat komen.

Nathan is gelukkig niet alleen, want er zijn andere leeftijdsgenootjes die Nathan gezelschap houden. Zo is er een meisje die op zoek is naar een oude schat van een rijke familie die in de buurt heeft gewoond en Nathan ziet ook weer een oude vriend waar hij jaren geleden afscheid van heeft genomen. Ik kan weinig verklappen over deze oude vriend, maar ik vind dit personage heel origineel. Dit boek heeft een klein paranormaal randje die ik erg bijzonder vond en zeker richting het einde kan je emotioneel raken door deze mysterieuze personages die je al snel in je hart sluit.

De nachtlantaarn is een boek over eenzaamheid, verdriet, hoop, onbegrip, verlies en vriendschap. Net als De goudvisjongen genoot ik enorm van dit nieuwe boek van Lisa Thompson. Daarbij zijn de kleine illustraties bij elk hoofdstuk weer erg treffend en past het boek ook goed bij haar vorige boek. Hoewel dit boek voor lezers is vanaf 9 jaar, weet ik zeker dat het oudere leespubliek dit boek ook kan waarderen. De nachtlantaarn is een prachtig verhaal voor jong en oud en kan net als een nachtlantaarn een brandend lichtje zijn in jouw duisternis.

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media.