Recensie: De Opstand (Bravelands #3)

Vertaling: Sandra C. Hessels

Genre: Middle Grade

Uitgeverij: Fantoom

Bladzijdes: 320

ISBN: 9789059245884

Prijs: 17,99

De olifant Sky is op zoek naar de nieuwe Opperouder van de savanne, in de hoop dat hij of zij weer orde kan brengen in de chaos. Baviaan Doorn moet ook zijn kudde verlaten en op zoek naar nieuwe bondgenoten, aangezien een van de bavianen van zijn kudde een grote tiran is geworden. Daarbij is de leeuw Fier bespeeld door deze tiran, kan hij nog zichzelf keren naar de goede kant? Alle dieren moeten samenwerken om de orde in de natuur te herstellen, maar gaat dit wel lukken?

De Bravelands-serie vind ik verrassend goed. Het is fascinerend om te lezen vanuit het perspectief van verschillende dieren, zeker met leuke woordgrapjes die passen in de dierenwereld. De eerste twee delen zorgden ervoor dat de spanningen in het dierenrijk steeds verder opliepen, dus ik was erg benieuwd hoe het verhaal zich vorderde. Hoe zou het verder gaan met Sky, Doorn en Fier?

De schrijfstijl van Erin Hunter (een synoniem voor een aantal schrijvers die samen deze serie schrijven) is weer erg goed. Elk personage heeft weer een hele andere kijk op de situatie, hoewel je merkt dat Fier, Doorn en Sky allemaal een goed hart hebben. Fier heeft meer temperament, Sky is erg zorgzaam en Doorn is juist een bedachtzame baviaan. In hun eentje moeten ze nog veel leren, maar met hun vrienden zouden ze de hele wereld aankunnen. Je kent elk personage door en door, waardoor je zeker met ze mee leeft.

De verschillende woordspelingen van de dieren zijn erg leuk gedaan. ”Wat is er aan de poot?” blijft grappig om te lezen, de schrijvers weten zeker wat knipogen te geven naar bepaalde uitspraken die in een ander jasje (of moet ik zeggen, vachtje?) zijn gegoten. Ook wil ik complimenten geven aan de vertaler. Het lijkt me erg lastig om de vele namen van dieren (die vaak zijn gebaseerd op de natuur) te vertalen, net zoals alle woordgrappen. Toch is dit zeer goed gelukt en zijn de juiste vertalingen gegeven voor dierennamen die vertaald konden worden, terwijl anderen zijn behouden (Sky klinkt bijvoorbeeld veel beter dan Lucht).

Ik was halverwege het boek bang dat dit deel een tussendeel zou worden die een opzetje zou geven voor een grote finale, maar dat was gelukkig niet het geval. Dit boek eindigt met een enorme climax waar ik zeer van genoot! Er komt nog een vierde deel, maar de serie zou in principe ook kunnen stoppen na dit deel. Als je Wildcats leuk vond, ga je zeker deze serie ook enorm waarderen. Het is een ideaal boek voor jonge tieners die houden van avontuurlijke boeken met een dierlijk randje. Deze serie is gewoon beestachtig goed!

Ik heb dit boek mogen ontvangen van de uitgeverij als recensie-exemplaar, waar ik Fantoom erg dankbaar voor ben.