Recensie: De Outsider (Bravelands #1)

Vertaling: Saskia Martens

Genre: Middle Grade

Uitgeverij: Fantoom

Bladzijdes: 341

ISBN: 9789059245075

Prijs: 16,95

Fier is een jonge welp in een fijne troep, totdat zijn vader wordt vermoord door een vijandige leeuw die de troep opeist. Fier is genoodzaakt te vluchten, waardoor hij terecht komt bij een grote groep van bavianen. Ze nemen het welpje in de groep, waar hij vrienden wordt met Doorn. Doorn is een baviaan die drie proeven moet doorstaan om zo een hogere rang te hebben in de stam, maar is deze rangorde wel zo goed? Ook volg je Sky, een olifant die gruwelijke visioenen over de toekomst…

Toen ik zag dat uitgeverij Fantoom met een nieuwe serie kwam van Erin Hunter, stond ik nog niet te springen. Ik ken Warrior Cats, de serie die Erin Hunter eerder heeft geschreven, namelijk niet zo goed, maar ik weet dat het wel een populaire serie is onder kinderen. Bravelands sprak me wel meer aan, aangezien ik best benieuwd was naar het perspectief van dieren, hoewel ik er geen hoge verwachtingen van had. Uitgeverij Fantoom had me benaderd voor een verrassingspakket rondom dit boek, dus deze accepteerde ik. Hier kan je unboxing ervan zien. De inhoud was leuk, maar is de inhoud van het boek dat ook?

De Outsider is een begin van een avontuurlijke serie over de wilde natuur. Bravelands neemt je mee naar Afrika, waar je vanuit drie perspectieven het dierenrijk kan meemaken. Ik was aangenaam verrast door dit boek. Erin Hunter heeft een hele aangename schrijfstijl en je komt echt in de gedachtegang terecht van dieren. Het leest lekker weg en is fijn om te lezen voor zowel jong als oud. Ook kan ik complimenten maken voor de vertaling, aangezien deze nog leuke woordgrappen  omtrent dieren (”Wat is er aan de poot?”) weet te maken.  Ook de namen van de personages zijn vertaald als dit mooier klonk, terwijl andere personages zoals Sky en Nut hun originele naam behielden. De keuze hierin is goed uitgedacht, wat ik enorm kon waarderen.

De drie perspectieven van een leeuw, baviaan en olifant vond ik fascinerend. Elk dier heeft namelijk een heel ander systeem qua maatschappij binnen de diersoort. Leeuwen denken constant aan hun eer en hun kracht, terwijl de bavianen een rangorde hebben waarbij kwaliteiten zoals kracht, behendigheid, snelheid, sluwheid en wijsheid zijn gecombineerd. Sky is een olifant die leeft in een grote groep van dieren, waarbij er juist veel vrede is. De perspectieven wisselen elkaar goed af en je ziet duidelijk verschil tussen de dieren. Ook zijn alle personages erg duidelijk en kan je ze met gemak uit elkaar halen.

De Outsider is een verhaal vol spannende hoofdstukken en veel actie, maar de echte spanning moet nog komen. Dit boek is een langzame aanleiding naar een groot gevaar, waar ik graag meer over lees in het volgende deel. Ik wist niet of dit boek wat voor mij zou zijn, maar ik heb me juist enorm vermaakt tijdens het lezen! Het perspectief van deze dieren is uniek en bijzonder, de schrijfstijl is aangenaam en het einde vraagt om nog veel meer bijzonderheden bij deze dieren. Een geslaagd begin van een veelbelovende serie!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media.