Recensie: De Piratendief (Iskari #3)

Titel: De Piratendief (Iskari #3)

Auteur: Kristen Ciccarelli

Vertaling: Maria Postema

Uitgeverij: Blossom Books

Bladzijdes: 356

ISBN: 9789463491327

Safire is een soldaat die haar koning dient, zeker in een tijd vol onrust in Firgaard. Daarnaast heb je Eris, een piraat die een gave heeft om uit elke situatie te ontsnappen. Haar reputatie als crimineel zorgt ervoor dat Eris te maken krijgt met Safire, twee tegenstanders die uiteindelijk een gezamenlijk doel hebben, namelijk Asha vinden.

De Iskari-trilogie vind ik een hele mooie serie, helemaal door de geweldige dustjacketcovers die de Nederlandse edities hebben. Het zijn echt pareltjes in je boekenkast, maar ook de inhoud is erg indrukwekkend. Elk verhaal wordt verteld vanuit een ander perspectief. Zo had je in deel 1 Asha, in het tweede deel lees je over Roa, en nu is Safire aan de beurt, die wordt bijgestaan door het perspectief van Eris. Safire vond ik al een interessant personage, dus ik was erg benieuwd naar het afsluitende boek van deze trilogie.

Dit boek begon meteen al erg goed. Ik had in het tweede deel wat moeite om in het verhaal te komen doordat ik Roa niet heel goed kende, maar Safire en Eris zijn twee personages waar ik meteen een klik mee had. De schrijfstijl van Kristen is heel meeslepend en daardoor kwam ik meteen goed in het verhaal. Kristen weet weer de avonturen van de personages af te wisselen met oude verhalen die langzaamaan verwikkel raken met het heden. Wat mij betreft ook een combinatie die prima werkt, helemaal met zo’n betoverende manier van vertellen!

Safire is een sterke vrouw waar ik zeker van genoot, maar Eris vond ik vooral erg leuk. Zij is een piraat die een erg goede dief is en geen uitdaging uit de weg gaat. Ze is onbevreesd en staat haar mannetje tussen alle piraten, wat ik erg kon waarderen. Ook is het fijn om wat oude bekenden van de vorige delen terug te zien, je krijgt zeker het gevoel dat iedereen een waardig einde hoort te krijgen bij dit slotdeel.

Helaas vond ik het verhaal op bepaalde vlakken wel wat voorspelbaar. Halverwege het verhaal zag ik de grote plottwist wel aankomen en vond ik het juist gek dat de personages nog niet eens een idee hadden wat er aan de hand was. Maar goed, het was niet iets wat me enorm ergerde, het was juist meer een verademing wanneer het mysterie werd ontrafeld en ik gelijk kreeg. Ik vond het aan de andere kant wel jammer dat de uitgeverij wat spoilergevoelige informatie prijsgaf tijdens het promoten van het boek, waardoor ik een ontwikkeling van personages ook al vanaf het begin zag aankomen. Erg jammer, want Iskari-fans kopen sowieso wel het laatste deel, daar is geen extra reden voor nodig. Mocht je geen idee hebben waar dit boek over gaat zou je waarschijnlijk veel meer verrast raken door bepaalde personages, waardoor je een nog fijnere leesbeleving hebt.

De Piratendief is een mooie afsluiter van de Iskari-trilogie. Alle personages krijgen een mooie afronding, er worden weer mooie oude verhalen verteld en de schrijfstijl is weer echt verslavend. Ik ben nu al benieuwd naar nieuwe boeken van Kristen Ciccarelli, het kan niet anders dat ze weer wat magische verhalen weet te bedenken!