Recensie: De Prins & De Lijfwacht (De Selectie #0.5 + #2.5)

Vertaler: Hanneke van Soest

Genre: Romantiek, Dystopie, Young Adult

Bladzijdes: 174

ISBN: 9789000343669

Prijs: 13,99

Cijfer: 4/10

In De Selectie lees je over America, maar in deze novelle komen Maxon en Aspen in de spotlight te staan. De Prins gaat over de gebeurtenissen in  de serie vanuit Maxon, die beetje bij beetje America steeds beter leert kennen. De Lijfwacht vertelt over Aspen en zijn werk bij de beveiliging van het koningshuis.

Als mannelijke lezer kan je misschien wel raden dat De Selectie niet echt wat voor mij is. Dit prinsessenverhaal is zoetsappig, te romantisch en ik vond de maatschappij ook verre van praktisch. Mijn recensie was daarom jaren terug niet terughoudend. Toch had ik de hele trilogie gelezen, omdat ik Kiera Cass zou zien tijdens het Best of YA-event in 2014. Toen ik laatst bij de bibliotheek was, zag ik de novelles van De Selectie. Ik nam de boeken mee omdat ik even iets luchtigs wilde lezen voor tussendoor. Daar is het zeker voor gemaakt: binnen twee uurtjes had ik dit boek uit. En, vond ik deze novelle net zo tenenkrommend als de originele trilogie over America?

De Prins vertelt over Maxon, de jongen die uiteindelijk zijn vrouw en daarmee toekomstige koningin moet uitkiezen. Zijn verhaal vond ik veel herhaling van gebeurtenissen uit de boeken, alleen dan vanuit een ander perspectief. Maxon wordt hierin ook echt neergezet als de meest perfecte lieve jongen die je maar kan wensen. Leuk voor de zwijmelaars onder ons, maar ik had het wel snel gehad met dit verhaal. Het las wel ontzettend vlot, wat ik gewend ben van Kiera Cass. Haar boeken lees je zo uit, zonder dat je het door hebt. Aangezien ik de boeken jaren terug had gelezen, was het wel een soort opfrissertje en kwamen bepaalde hoofdstukken wel weer terug.

De Lijfwacht vertelt over Aspen, de eerste liefde van America. Hij werkt als lijfwacht in het koningshuis zodat hij op America kan letten. Hoewel ik al helemaal niks met Aspen heb (laat je vriendin toch met rust, wacht even af of ze prinses wordt en anders pech gehad), was dit verhaal een mooie toevoeging en geen herhaling van de vorige boeken. Het was wel een nieuwe kijk, aangezien Aspen veel meemaakt in het koningshuis en veel met het personeel daar omgaat.

Tot slot krijg je bonusmateriaal. Zo was er een interview met Kiera Cass, een lijst met alle deelnemers, een uitleg over de Kasten (die ik zo onlogisch vind, zo werkt een maatschappij toch niet?), stambomen van de personages en de afspeellijsten voor De Selectie en De Elite. Het interview vond ik een mooie extra voor de novelle. De stambomen… Tsja, ietwat overbodig? Al die namen van de voorouders van America, Aspen en Maxon zeggen me natuurlijk niks, dus het had er voor mijn part uitgelaten kunnen worden. Hoewel ik niks heb met afspeellijsten, vond ik sommige nummers die Kiera Cass heeft uitgekozen wel gaaf (veel Paramore en OneRepublic), dus daar krijgt ze wat pluspunten voor.

De Prins & De Lijfwacht is een prima boek voor de diehardfans van De Selectie (geloof me, daar zijn er een hoop van). Het had van mij niet gehoeven, maar ik snap dat lezers het een mooie extra vinden. Deze novelle is ook met de andere novelle samengevoegd in Lang & Gelukkig, met wat illustraties en meer extra’s (ik had in de boekhandel wat illustraties bekeken en deze waren heel mooi, dat maakt het boek wel een plaatje!). De andere novelle heb ik ook gelezen, dus daar kan je binnenkort ook over lezen.