Recensie: De rest van ons leven

Titel: De rest van ons leven

Auteur: Els Beerten

Genre: Coming of age, historie

Uitgeverij: Querido

Bladzijdes: 303

ISBN: 9789045127361

Fredo Santoro is nog maar klein als hij van Italië naar Engeland verhuist. Hij groeit op in een fijne omgeving waar veel Italianen wonen, en gaandeweg de jaren worden ze geliefd door de Engelsen. Dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit, en kiest Mussolini de kant van Duitsland. De stemming verandert in Engeland, en de Italianen die daar wonen worden nu erg verdacht. De regering kiest ervoor om de Italiaanse mannen te deporteren, kunnen Fredo en zijn vader in veiligheid blijven?

Ik heb de afgelopen jaren weinig boeken gelezen over de Tweede Wereldoorlog, terwijl zulke verhalen belangrijk blijven om te lezen, zeker nu in deze tijd. De rest van ons leven brengt een nieuw perspectief over deze tijd, namelijk een Italiaan in Engeland. Aangezien Italië aan de kant van de Duitsers stond, worden Italianen (en andere buitenlanders) anders aangekeken door de Britten. Dit boek kwam spontaan bij mij binnen, dus dan geef ik het boek graag een kans!

Door de achterflap gelezen te hebben, had ik al snel het idee dat dit verhaal zich voornamelijk zou afspelen tijdens de Tweede Wereldoorlog in Engeland. Uiteindelijk is dit maar een derde van het verhaal, en speelt het verhaal zich grotendeels af na de Tweede Wereldoorlog, waarin de personages hun leven weer moeten opbouwen. Je volgt de hele jeugd van Fredo, en na de oorlog ontmoet hij een jongen die het tweede perspectief wordt van het verhaal. Desondanks was ik erg geraakt door het begin, aangezien het deporteren van onder andere Italianen in die tijd daadwerkelijk was gebeurd, hoewel dit vrijwel niet bekend is. Het is goed om een ander perspectief te hebben rondom deze historische periode, aangezien je dan ook andere kanten hoort van het verhaal. Dit tweede perspectief laat ook zien hoe kinderen zonder alle herinneringen aan de oorlog naar deze periode kijken, wat ook nieuwe inzichten geeft.

Dit is een coming of age roman, wat voor mijzelf niet helemaal is weggelegd, waardoor ik zelf iets minder goed de binding had met de personages. De gesprekken die Fredo had met anderen voelde niet helemaal natuurlijk, en je krijgt niet een volledig blik in de denkwijze van de personages. Dit kan ook komen door de historische context, aangezien mensen toch anders met elkaar communiceerden dan nu. Hierdoor zat ik zelf niet helemaal in het verhaal, maar ondanks dat ben ik wel onder de indruk door de wendingen die het verhaal wist te maken. Alles voelde heel oprecht, soms wat pijnlijk, aan, het geeft een goede indruk van het leven in die tijd.

De rest van ons leven is een bijzonder historisch verhaal die nu juist erg relevant is. De schrijfstijl is niet helemaal voor mij weggelegd, maar desalniettemin weet dit boek een grote indruk op mij achter te laten. Het weet de context van die tijd voor een Italiaan in Engeland goed af te beelden, en laat ook zien wat voor effect de oorlog heeft op mensenlevens. De rest van ons leven is een indrukwekkende jeugdroman die ons laat realiseren dat oorloog nooit de oplossing is.

Ik heb dit boek spontaan ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik uitgeverij Querido zeer dankbaar voor ben.